تاریخچه مختصری از دوچرخه در ایران

افراد همواره به دنبال راهی برای سهولت در رفت و آمد های خود بوده اند. در ابتدا این کار را به وسیله حیوانات انجام می دادند، درشکه وگاری و …. از وسایل نقلیه دیگری بود که بوسیله مردم به تدریج در طول تاریخ مورد استفاده قرار گرفتند. در ایران نیز همین روند طی شده است تا اینکه در دوران قاجار روزی در میدان مشق در حومه پارک ملی، مردم دو نوجوان از کارکنان سفارت انگلستان را سوار بر وسیله ای دیدند که به خودی خود و بدونه محرکی حرکت می کرد.مردم با بهت زیاد به آن دو نگاه می کردند و نگران آسیب دیدن آن ها بودند. با گذر زمان افراد متوجه شدند که نام این وسیله دوچرخه است.

حسین آقا شیخ، اولین فردی بود که در ایران در خیابان ناصریه ( ناصر خسرو )مغازه کرایه ی دوچرخه تاسیس کرد، او دوچرخه ها را کرایه می داد و از این طریق باعث شناخت دوچرخه بین اقشار مختلف شد . در ابتدا تنها قشر ثروتمند جامعه می توانستند دوچرخه را تهیه کنند و بیشتر آن را به عنوان وسیله ای برای تفریح می دانستند . بعد از آقا شیخ، فردی مسیحی به نام دادیک دومین دوچرخه فروشی را تاسیس کرد و از این طریق به شکل کامل تری مردم با دوچرخه آشنا شدند .

اولین دوچرخه ها در ایران

اما با گذشت زمان، قیمت این وسیله به تدریج کاهش پیدا کرد و افراد متفاوت در اقشار مختلف قدرت خرید دوچرخه راپیدا کردند. مردم به تدریج متوجه شدند که می توانند از دوچرخه برای حمل و نقل خود استفاده کنند و این موضوع باعث شد که بسیاری از مردم آن را تهیه نمایند، بدین ترتیب خیابان ها مملو از دوچرخه شده بود به طوری که باعث آزار سایرین شده بود و در واقع هرج و مرج را وارد خیابان ها کرده بود. از این رو دولت در آن زمان برای حل این مشکل ، موضوع گواهینامه را مطرح کرد و تنها افرادی می توانستند دوچرخه سواری کنند که گواهینامه داشته باشند . با وضع این قانون مشکل هرج و مرج تا حدودی حل شد و مردم توانستند به شکل درستی از این وسیله استفاده کنند.

مطالعه کنید  چرا بازیافت باتری دوچرخه های برقی مهم است؟ + نحوه بازیافت

اولین دوچرخه در ایران

اولین دوچرخه ها از برند های«هرکوس»، «رالی»، «بی .اس.آ» و «بیرمنگام» بودند که همگی آن ها ساخته کشور انگلستان بود. میانگین قیمت دوچرخه از 10 تومان تا 15 تومان محاسبه می شد و قیمت لوازم جانبی دوچرخه مانند ترکبند، قاب و … نیز 2 تومان بود . در سال ۱۳۲۴ اولين باشگاه دوچرخه سواری در ايران تاسيس شد و در سال ۱۳۲۵ فدراسيون دوچرخه سواری ايران تاسيس گرديد. با ورود خودروهای متفاوت مردم از دوچرخه فاصله گرفتند، و بیشتر برای تفریح و یا ورزش کردن از آن استفاده می کردند .

اولین دوچرخه ها در ایران
اولین دوچرخه ها در ایران

اما امروزه به دلایل متفاوت چون کرونا و یا آلودگی ها و… مردم دوباره به صنعت دوچرخه سواری رو آوردند و از آن به عناوین مختلفی چون حمل ونقل ، ورزش و یا تفریح استفاده می کنند.

انواع دوچرخه

دوچرخه ها دارای انواع متنوعی هستند،که هر شخصی بنا بر نیاز خود می تواند از آن ها استفاده کند.

دوچرخه ها به طور کلی به دو نوع تقسیم می شوند :

دوچرخه دنده ای

دوچرخه برقی

دوچرخه دنده ای

دوچرخه های دنده ای با قابلیت رکاب زدن می تواند انتخاب مناسبی برای افرادی باشند که می خواهند یک ورزش جذاب و پر تحرک تجربه کنند، این نوع دوچرخه خود دارای انواع متفاوتی هستند که چند نوع آن ها را به اختصار بیان می کنیم.

دوچرخه دنده ای
دوچرخه دنده ای

دوچرخه لاستیک پهن (کوهستان)

این نوع از دوچرخه به دلیل داشتن لاستیک های پهن بیشتر مناسب جاده های کوهستانی و پر فراز و نشیب هستند و بدنه ای محکم تر از سایر دوچرخه ها دارند .

دوچرخه لاستیک پهن
دوچرخه لاستیک پهن

دوچرخه دخترانه و پسرانه

این نوع از دوچرخه ها در رنگ و طراحی با هم متفاوت هستند و رنگ های آبی و مشکی و خاکستری بیشتر برای پسر ها و رنگ های صورتی سفید سبز و قرمز برای دختر ها کاربرد دارد.

مطالعه کنید  کلاه دوچرخه سواری - نحوه ی انتخاب کلاه ایمنی برای دوچرخه
دوچرخه دخترانه
دوچرخه دخترانه

دوچرخه تاشو

همان طور که از نامشان پیداست این نوع از دوچرخه ها با قابلیت تاشوندگی که دارند می توانند دوچرخه ای کاملا کاربردی برای همسفران خود باشند، و شما به راحتی می توانید آن ها را با خود به هر مکانی که بخواهید ببرید و از سواری آن ها لذت ببرید .

دوچرخه تاشو
دوچرخه تاشو

دوچرخه شهری

این نوع از دوچرخه ها بیشتر در شهر مورد استفاده قرار می گیرد و شما می توانید به راحتی از آن ها برای مسیر های د اخل شهری استفاده کنید و با آن ها شهر را برای خود هموار کنید.

دوچرخه شهری
دوچرخه شهری

دوچرخه برقی

در چند دهه ی اخیر دوچرخه های برقی وارد صنعت دوچرخه سواری شده اند، این نوع از دوچرخه ها حمل و نقل را برای همسفران خود آسان کرده اند و هیجان سواری بهتر را به افراد هدیه می کنند.

دوچرخه برقی
دوچرخه برقی

این نوع از دوچرخه ها نیز خود دارای انواع متنوعی هستند،که به اختصار به چند مورد آن ها اشاره می کنیم :

دوچرخه برقی کوهستان

این نوع از دوچرخه ها همان طور که در نوع دنده ای آن ها اشاره کردیم دوچرخه های با لاستیک های پهن و موتور بسیار قدرتمند و قدرت شتاب بالا هستند.

نوع برقی دوچرخه ها به دلیل طراحی متنوع و زیبایی که دارند به شما کمک می کنند تا از آن ها هم در داخل شهر و هم داخل جاده های کوهستانی و خاکی استفاده کنید. در کل، این نوع از دوچرخه ها با کیفیت بالایی که دارند گزینه بسیار مناسبی برای دوچرخه سواران محسوب می شوند .

دوچرخه برقی تاشو

این نوع از دوچرخه ها بیشتر برای رفت و آمد های روزانه و همچنین برای طبیعت گردی مناسب می باشد . شما به راحتی می توانید دوچرخه های تاشوی برقی خود را در صندوق عقب ماشین خود بگذارید و به سفر بروید و یا با خودآن ها را به اتوبوس و مترو ببرید.

مطالعه کنید  دوچرخه برقی ارزان

دوچرخه برقی و شهری

همان طور که از اسم این دوچرخه ها مشخص است این نوع از دوچرخه ها بیشتر برای مصارف شهری مورد استفاده قرار می گیرد. و حالت برقی آن ها به شما کمک می کند مسافت طولانی را بدون احساس خستگی بپیمایید .

کلام پایانی

داشتن دوچرخه ای با کیفیت بالا برای همه ی افراد لازم و حیاتی است، فرقی نمی کند شما برای چه موضوعی از آن استفاده کنید خواه یک سفر با دوچرخه های تاشو باشد و یا یک خرید ساده و روزانه و یا حتی کمی دوچرخه سواری برای تحرک و هیجان بیشتر؛ موضوع مهم، داشتن دوچرخه ای با کیفیت و اورجینال است که به شما اطمینان خاطر دهد که قرار نیست خراب شده و یا از کار بیافتد و حتی بدتر از آن به زانو های شما آسیب برساند.

شما می توانید در شرکت دنرو با اطمینان خاطر کامل خرید کنید و نگران خرابی و… نباشید. همه ی دوچرخه های شرکت دنرو، اورجینال و باکیفیت هستند . برای خرید از شرکت دنرو می توانید از طریق همین سایت سفارش خود را ثبت کرده و یا به صورت حضوری از نمایشگاه شرکت دیدن کنید و دوچرخه مد نظر خود را انتخاب نمایید .

چقدر این صفحه مفید بود؟

به ما امتیاز بدهید!

میانگین امتیاز: / 5. تعداد رای ها

هنوز رای داده نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *