آموزش گرفتن پنچری تیوب دوچرخه

تجربه ی پنچری دوچرخه در وسط جاده را چگونه می بینید؟ حس شما نسبت به این اتفاق چطور است؟ چقدر زمان برای پنچرگیری سریع دوچرخه و تعمیر لاستیک دوچرخه نیاز داشتید؟

پنچر شدن از آن دست اتفاقاتی است که تقریبا برای تمام دوچرخه سواران میافتد، تصمیم لحظه ای شما برای این اتفاق چیست؟

در این مقاله سعی داریم نحوه ی صحیح وساده پنچر گیری لاستیک دوچرخه و یا حتی دوچرخه برقی را به شما آموزش دهیم. بنابراین اگر به دنبال یادگیری ساده و کامل آن هستید، با ما در این مقاله همراه شوید.

برای شروع  به یک خرید ساده نیاز داید.

وسایل مورد نیاز برای پنچر گیری

  • سنباده
  • تیوپ دوچرخه
  • آچار
  • چسب مایع و یا چسب فوری
  • سطل آب
  • تایلیور
  •  اسپری ضد پنچری

دلایل اصلی برای پنچری دوچرخه

 قبل از هرچیزی شما باید بدانید که دلیل اصلی پنچر شدن لاستیک دوچرخه شما چیست ؟

.دلیل اصلی پنچری لاستیک دوچرخه شما می تواند موضوعات متفاوتی، از قبیل خورده شیشه و یا هر شی نوک تیز دیگری که در زمین ریخته شده است، باشد زمانی که دوچرخه شما به وسیله شی پنچر می شود، نکته مهم آن است که شما بدانید چگونه خود پنچری آن را با هزینه بسیار پایین تر انجام دهید. و نیازی به رفتن به تعمییر گاه نداشته باشید.

دانستن دلیل پنچری دوچرخه به شما کمک می کند تا در سواری های بعدی از مسیر های که ناهموار هستند عبور نکنید،و در صورت نیاز با علم به این موضوع که امکان پنچر شدن لاستیک وجود دارد، وسایل مورد نیاز را با خود به همرا داشته باشید که دوچرخه ساده و یا برقی خود را بتوانید پنچرگیری کنید و نیاز به رفتن به تعمییرگاه با هزینه های بالا نداشته باشید.

 

چگونگی جدا کردن چرخ دوچرخه برقی

در ابتدا شما باید چرخ  آسیب دیده را از دوچرخه خود جدا کنید تا از این طریق بتوانید مکان دقیق پنچری را بیابید.سپس برای جدا سازی چرخ جلوی، می توانید از یکی از حالت های زیر استفاده کنید:

 اول : دوچرخه هایی با چرخ ضامن دار

 دوم : دوچرخه هایی با چرخ های پیچ و مهره دار

 

مطالعه کنید  تاثیرات دوچرخه سواری بر محیط زیست

 حالت اول:

شما می توانید با کشیدن ضامن چرخ، به سادگی لاستیک را جدا کنید و نیازی به استفاده از وسیله خاصی برای این کار ندارید. کافیست دوچرخه خود را به جایی تکیه دهید و یا با کمک جک دوچرخه خود را ثابت نگه دارید، سپس از قسمت پهن چرخ گرفته و ضامن را که در قست وسط چرخ شما قرار دارد را بکشید و با انجام این کار به راحتی لاستیک را جدا کنید.

جدا سازی لاستیک عقب

نحوه ی باز کردن چرخ عقب کمی متفاوت از لاستیک جلو است. برای چرخ عقب نیاز است که شما در ابتدا ضامن را بکشید و سپس دنده ( شانژمان) عقب را با دست راست خود به عقب هدایت کنید تا چرخ عقب نیز به سادگی جدا شود. فقط دقت کنید که دنده ی شما در کمترین حالت خود باشد تا طوقه ساده تر جدا شود.  برای جداسازی کامل لاستیک از طوقه لازم است، باد داخل لاستیک را به صورت  کامل تخلیه کنید.

برای جدا سازی ساده تر لاستیک از طوقه بهتر است، وسط لاستیک که عمق بیشتری دارد را با دست خود نگه دارید و به کمک  سه عدد تایلیور با حد فاصله 20 تا 25 سانتی متر لاستیک خود وصل کنید این کار موجب می شود که لاستیک در صورتی که به دیوار ها چسبیده باشد به راحتی جدا شود و از طرفی شما بسیار ساده تر می توانید با  انجام این کار لاستیک را از طوقه جدا کنید.

حالت دوم :

 در برخی از موارد ضامنی روی چرخ وجود ندارد که شما با کشیدن آن بتوانید به راحتی لاستیک را جدا کنید.در این موارد نیاز است که شما دست به آچار شوید، و با استفاده از وسایل موجود در کیت پنچرگیری شروع به باز کردن پیچ و مهر ها کنید. فقط توجه داشته باشید که حالت دوچرخه در این موارد باید به صورت خوابیده باشد و تا شما به صورت کامل روی چرخ تسلط داشته باشید و بعد شروع به باز کردن پیچ و مهر ها به کمک آچار کنید .

 

مطالعه کنید  ماماچاری (mamachari) چیست؟

پیدا کردن مکان دقیق پنچری

 

اندازه میزان پنچری

 

در برخی از موارد شما نیاز دارید لاستیک را تعویض کنید. پس دقت داشته باشید میزان پنچری دوچرخه شما از اهمیت بالایی برخوردار است  .

در غیر این صورت راهکار های ساده تری برای شما وجود خواهد داشت که بتوانید خود به تنهایی با کیت پنچر گیری، مشکل لاستیک دوچرخه خود را حل کنید.

برای شروع لازم است تا از سنباده ای که در کیت وجود دارد کمک بگیرید و اطراف محل پنچر شده را کمی سنباده بکشید. دقت کنید میزان کشیدن سنباده باید به اندازه ای باشد که فقط کمی تغییر رنگ دهد. دقت کنید اگر کیت پنچر گیری شما کامل نبود، لازم است از یک سنباد با ضخامت 100 میلی استفاده کنید. (  ضخامت سنباده از اهمیت بالایی برخوردار نیست همین که سنباده  شما  سنباده نرمی باشد برای این کار کافی است )

سپس باید به کمک پنبه ای آغشته به الکل شروع به تمیز کردن محل پنچر گیری کنید، تا عاری از هرگونه چربی و یا آلودگی شود. سپس با کمک یک چسب مکان پنچر شده را باید کاور کنید. توضیحات لازم برای این کار در پاراگراف پایین به طور مفصل تری گفته شده است .

 چسب پنچر گیری

دو نوع چسب برای پنچر گیری وجود دارد:

نوع اول چسب مایع:

در این نوع ابتدا باید یک لایه بسیار نازک در حد یک پره ، چسب مایع بزنید. پنج دقیقه صبر کنید تا مایع به صورت چسبناکی در بیاید، سپس باید وصله را از زروق خود جدا کرده و به محل مورد نظر خود بچسبانید.و به مدت 10 دقیقه با انگشت روی چسب نگه دارید. تا از چسبیده شدن آن به صورت کامل اطمینان حاصل کنید.

مطالعه کنید  تفاوت دوچرخه برقی با دوچرخه غیر برقی در چیست؟ (راهنمای کامل)

نوع دوم :چسب های فوری پنچر گیری:

نحوه ی استفاده از این نوع چسب بسیار ساده است. کافیست کاغذ  رویی آن را جدا کنید، سپس به سادگی چسب را روی قسمت پنچر شده بچسبانید و به مدت 5 دقیقه با دست محکم آن را فشار دهید تا به خوبی چسبیده شود.

 

در نهایت تیوپ را داخل تاییر قرار دهید. کمی تیوپ را باد کنید تا به صورت کامل در لاستیک جاگیر شود. با بررسی بیشتر، اطمینان حاصل کنید که هیچ بخشی از تیوپ از تایر خارج نشود. اگر این اتفاق برای لاستیک افتاد باید به کمک اهرم تایر آن را سر جای خود قرار دهید.

 

کلام پایانی

قرار نیست شما بعد از خواندن این مقاله تبدیل به یک مکانیک حرفه ای شوید. و یا تصور کنید که تمام معضلات مربوط به دوچرخه را می توانید خود تان حل کنید! اما شما با دانستن مطالب این مقاله و پیاده سازی آن در هنگام پنچری ، قطعا می توانید پنچر گیری دوچرخه خود را با موفقیت انجام دهید.

چقدر این صفحه مفید بود؟

به ما امتیاز بدهید!

میانگین امتیاز: / 5. تعداد رای ها

هنوز رای داده نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *