مقدمه

دوچرخه برقی یا در اصطلاح لاتین (Electric bike) وسیله ای است که، بر خلاف دوچرخه های معمولی به یک موتور الکتریکی کمکی جهت سهولت حرکت مجهز شده است. از این وسیله با نام اختصاری E-Bike نیز نام برده میشود. در طراحی این دوچرخه برقی، یک موتور الکتریکی در بخش چرخ ها تعبیه شده است. این الکتروموتور در واقع این امکان را برای فرد دوچرخه سوار فراهم میکند که علاوه بر رکاب زدن به صورت معمولی، در مواقع ضروری و دلخواه بتواند با کمک آن، نیروی لازم جهت حرکت رو به جلوی دوچرخه را فراهم نماید. جالب است بدانید الزامی وجود ندارد که حتماً این دوچرخه ها را به صورت آماده از بازار تهیه کنید، بلکه میتوانید آن را در خانه بسازید. شما میتوانید با استفاده از دستورالعمل های مربوط به آموزش تبدیل دوچرخه به دوچرخه برقی و تهیه ی برخی لوازم ضروری جهت ساخت آن، دوچرخه ی برقی خود را در منزل بسازید.

 

دوچرخه برقی وسیله ای است که بر خلاف دوچرخه معمولی، به یک موتور الکتریکی کمکی جهت سهولت حرکت مجهز شده است.

آشنایی با ویژگی های ساختاری دوچرخه برقی

دوچرخه برقی از جمله وسایل نقلیه ای به شمار می آید که از آن، به جهت ترددهای شهری و برون شهری استفاده میشود. این وسیله ی نقلیه ی مدرن در واقع از یک موتور الکتریکی جهت ایجاد نیروی حرکتی بهره می گیرد. موتور الکتریکی در قسمت چرخ قرار گرفته است و انرژی مورد نیاز جهت کارکرد آن، توسط باتری تأمین میشود. در نظر داشته باشید که پس از چند بار استفاده از دوچرخه برقی، لازم است که باتری آن با استفاده از برق شهری یا شارژر مخصوص شارژ شود. این مکانیسم در واقع این امکان را در اختیار دوچرخه سوار قرار می دهد تا علاوه بر رکاب زنی عادی، در صورت دلخواه از نیروی الکتریکی جهت حرکت استفاده نماید. توجه داشته باشید که استفاده از موتور الکتریکی، هیچگونه محدودیتی در استفاده از حالت رکاب زنی معمولی ایجاد نمی کند بلکه، رکاب زدن را برای فرد دوچرخه سوار راحتتر میکند.

قدرت موتور دوچرخه برقی و میزان سرعت آن به هنگام ترددهای درون و برون شهری، بسته به قوانین هر شهر یا کشور متفاوت می باشد. همچنین به طور میانگین، دوچرخه های برقی قادرند مسافتی معادل 30 تا 65 کیلومتر را طی کنند. مدت زمانی که برای طی این مسافت نیاز است، تابع عوامل متعددی همچون؛ قدرت موتور، ظرفیت باتری و … می باشد. جالب است بدانید که برخی از انواع الکتروموتورها مانند، DC Brushless در واقع به یک کلاچ اتوماتیک و یک گیربکس خورشیدی مجهز هستند. میزان دور و قدرت این موتور، توسط یک سیستم کنترلر مدیریت میشود. در طراحی این مدل از دوچرخه برقی، نمایشگرهای دیجیتالی تعبیه شده که میزان شارژ باتری را نشان میدهند. مدلهای پیشرفته تر این دوچرخه علاوه بر میزان شارژ، قابلیت نمایش مواردی چون؛ سرعت و مسافت پیموده شده را نیز دارا می باشند.

موتور الکتریکی در قسمت چرخ قرار گرفته است و انرژی مورد نیاز جهت کارکرد آن، توسط باتری تأمین میشود.

مزایای استفاده از دوچرخه برقی نسبت به دوچرخه های معمولی

دوچرخه برقی موارد استفاده متنوعی دارد و برای هر فرد با هر زمینه ی علاقه و فعالیتی، میتواند کاربری خاص خود را داشته باشد. جذابیت بالای راندن این نوع دوچرخه سبب شده، که افراد بیشتری در صدد یادگیری و آموزش تبدیل دوچرخه به دوچرخه برقی باشند، تا از این طریق بتوانند دوچرخه ی برقی خود را در خانه بسازند. به طور کلی راندن دوچرخه برای بسیاری از اشخاص تجربه ای لذت بخش به حساب می آید. حال تصور کنید راندن یک دوچرخه برقی، به چه میزان میتواند برای اینگونه افراد مهیج و نشاط آور باشد. آنچه که بین این دو نوع سبک دوچرخه سواری تفاوت و تمایز ایجاد میکند، مسائل فنی می باشد.

مطالعه کنید  لیست لوازم جانبی موردنیاز برای دوچرخه سواری

در یک دوچرخه سواری عادی، افراد می بایست برای حرکت کردن به سوی جلو به صورت پیوسته رکاب بزنند. در این صورت اگر تحت هر شرایطی رکاب زدن متوقف شود، دوچرخه از حرکت باز می ایستد. در حالی که در مکانیسم دوچرخه برقی، رکاب زدن تنها به قصد افزایش سرعت صورت میگیرد و هیچگونه الزامی جهت انجام آن وجود ندارد. از این رو به دلیل آنکه این دوچرخه حتی در صورت عدم رکاب زدن به حرکت رو به جلوی خود ادامه می دهد، نگرانی و استرسی متوجه فرد دوچرخه سوار نیست. این امر سبب میشود که دوچرخه سواری به ویژه به مقاصد تفریحی، برای فرد لذت بخش تر شود.

دوچرخه برقی موارد استفاده متنوعی دارد و برای هر فرد با هر زمینه ی علاقه و فعالیتی، میتواند کاربری خاص خود را داشته باشد.

 

موارد استفاده و کاربرد دوچرخه های برقی

از جمله موارد استفاده از دوچرخه برقی، میتوان به کاربری تفریحی و سیاحتی اشاره کرد. استفاده از این دوچرخه ی مدرن به خصوص با توجه به آنکه نیازی به رکاب زدن مداوم جهت حرکت ندارد، لذت بیشتری را به هنگام تفریح برای شما رقم خواهد زد. یکی دیگر از موارد کاربرد دوچرخه برقی، استفاده به هنگام انجام فعالیت ورزشی می باشد. در این حالت برخلاف تصور عموم که استفاده از این نوع دوچرخه ها را برای ورزش مناسب نمیدانند، فرد دوچرخه سوار میتواند بر میزان فشارهای وارده و میزان سختی ورزش خود کنترل داشته باشد.

در این شرایط به خصوص در مسافت های طولانی، سرعت های زیاد و سربالایی ها دیگر نیازی نیست که، بیش از اندازه از پتانسیل ماهیچه های خود استفاده کنید و در اثر خستگی از انجام این کار دست بکشید. این ویژگی به ویژه برای افراد مسن، اشخاص مبتلا به بیماریهای قلبی و تنفسی و افراد آماتور یک مزیت بزرگ به شمار می آید. این مهم سبب شده تا اشخاص بیشتری به دنبال آموزش تبدیل دوچرخه به دوچرخه برقی تا بتوانند ضمن دستیابی به راحتی بیشتر، تجربه ی لذت بخش تری به هنگام دوچرخه سواری داشته باشند.

یکی از گسترده ترین موارد استفاده از دوچرخه برقی، استفاده به عنوان وسیله ی نقلیه جهت جا به جایی و ترددهای درون و برون شهری می باشد. بسیاری از افراد به دلیل ترافیک های جاده ای به خصوص در ساعات تردد عموم به محل کار یا تحصیل، ترجیح می دهند که از دوچرخه برای طی این مسافت استفاده کنند. استفاده از دوچرخه های معمولی برای طی مسافت های طولانی که هر روز باید طی شوند، در دراز مدت خسته کننده خواهد بود. از این رو به کار گیری دوچرخه برقی در جهت انجام این امور، پیمودن مسیر را با سهولت و سرعت بیشتری همراه خواهد کرد.

یکی از گسترده ترین موارد استفاده از دوچرخه برقی، استفاده به عنوان وسیله نقلیه جهت ترددهای درون و برون شهری می باشد.

آموزش تبدیل دوچرخه به دوچرخه برقی در خانه

آموزش تبدیل دوچرخه به دوچرخه برقی مقوله ای است که، این روزها نظر طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. شما میتوانید با استفاده از کیت مخصوص دوچرخه برقی که شامل اجزایی مانند، موتور الکتریکی، باتری و کنترلر می باشد، به راحتی دوچرخه ی معمولی خود را به دوچرخه ی برقی ارتقا دهید. اگر میخواهید دوچرخه ساخته دست شما به نسخه های مونتاژ شده توسط کارخانه ها شباهت بیشتری داشته باشد، باید کیت مناسب و بسیار با کیفیتی خریداری کنید.

مطالعه کنید  دوچرخه برقی جدید BirdBikes رونمایی شد ، با طرحی مشکوک!

آموزش تبدیل دوچرخه به دوچرخه برقی در خانه

وسایل اساسی مورد نیاز جهت ساخت دوچرخه برقی و نکات پیرامون آن

اولین گام در جهت آموزش تبدیل دوچرخه به دوچرخه برقی این است که با وسایل اولیه ی مورد نیاز، جهت ساخت این دوچرخه آشنا شده و نسبت به تهیه ی آن اقدام کنید. اولین مورد یا به عبارت دیگر اساسی ترین جزء لازم جهت آغاز فرآیند ساخت، تهیه ی دوچرخه ای است که سالم باشد و اجزای آن به خوبی کار کند. به عنوان مثال، باید اطمینان حاصل کرد که ترمز آن به درستی کار میکند. زیرا زمانی که از حالت برقی دوچرخه استفاده میکنید، نیروی برق سبب ایجاد سرعت و شتاب بیشتری نسبت به حالت معمولی میگردد. از این رو متوقف ساختن دوچرخه برقی، مستلزم داشتن ترمزی کارآمد می باشد که به درستی کار کند.

در مرحله دوم باید برای قسمت انتهایی دوچرخه، یک محفظه تهیه کنید که بتوانید باتری را در آن قرار دهید. در گام بعد، باید اقدام به خرید یک باتری با قدرت ولتاژ مناسب کنید. توجه اصولی به نکات ذکر شده در این مرحله از آموزش تبدیل دوچرخه به دوچرخه برقی، اهمیت فراوانی دارد. توجه داشته باشید که اکثر دوچرخه های برقی از باتری هایی با ولتاژ 24 و 36 ولت، جهت تولید نیروی محرکه استفاده میکنند. با این حال شما میتوانید باتری هایی با قدرت ولتاژ بالاتر نیز برای دوچرخه ی خود تهیه کنید. هر چقدر که میزان ولتاژ باتری افزایش یابد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. باتری های سلولی ساخته شده از اسید سرب که دارای ولتاژی معادل 12 ولت هستند، یکی از ارزانترین باتری ها محسوب میشوند. یکی دیگر از اقدامات مهمی که باید در این جهت صورت گیرد، تهیه ی یک موتور الکتریکی قدرتمند می باشد.

 

اولین گام در جهت آموزش ساخت دوچرخه برقی این است که با وسایل اولیه ی مورد نیاز، جهت ساخت این دوچرخه آشنا شوید.

سایر لوازم مورد نیاز برای ساخت دوچرخه برقی

معرفی لوازم ضروری برای ساخت دوچرخه های برقی در واقع، مهمترین بخش از آموزش تبدیل دوچرخه به دوچرخه برقی به شمار می آید. از جمله وسایل مورد نیاز جهت ساخت دوچرخه برقی، تهیه ی چرخ دنده برای دوچرخه هایی است که در قسمت میل‌لنگ، چرخ دنده ندارند. همچنین شما باید در نظر داشته باشید که، شارژ باتری پس از هر چند بار استفاده از دوچرخه تخلیه خواهد شد. از این رو باید به فکر تهیه ی یک شارژر مناسب برای آن باشید.

همچنین می بایست که با تهیه ی کابل مسی، باتری ها را به یکدیگر متصل کنید تا آمپر مورد نیاز سیستم تولید گردد. علاوه بر موارد ذکر شده باید به فکر تهیه ی مواردی از قبیل؛ کنترلر، دسته ی گاز و کانکتور نیز باشید. همچنین باید متناسب با ابعاد دوچرخه خود، ورق فولادی یا آلومینیومی تهیه کنید. پیشنهاد ما خرید ورق آلومینیومی است زیرا علیرغم گران تر بودن، سبک تر است. این امر سبب میشود که دوچرخه برقی شما وزن کمتری داشته باشد و با سرعت و شتاب بیشتری حرکت کند.

از دیگر لوازم مورد نیازی که همواره در بحث تبدیل دوچرخه ساده به دوچرخه برقی بر خرید اصولی آن تاکید میگردد، تهیه ی 8.1 اینچ زنجیر تک سرعته یا 32.3 اینچ زنجیر چند سرعته و یک مسترلینک برای اتصال زنجیر دوچرخه می باشد. علاوه بر این موارد، به تعدادی پیچ و مهره و واشر کوچک جهت اتصالات موتور نیاز هست که، باید سایز آنها را متناسب با نوع موتور و جنس ورق مورد استفاده انتخاب کنید.

مطالعه کنید  دوچرخه برقی سه سرنشین 750 دلاری!

نمایی از اجزا سیستم الکتریکی دوچرخه برقی

روش مرحله ای ساخت دوچرخه های برقی

  1. در دستورالعمل آموزش تبدیل دوچرخه به دوچرخه برقی مشاهده میکنید که، در ابتدا باید قطب مثبت و منفی باتری ها را با استفاده از کابل مسی و به صورت سری، به یکدیگر وصل کرده و سپس آنها را به کنترلر متصل کنید.
  2. در مرحله ی دوم، موتور را به کنترلر و دسته ی گاز را به کانکتور باتری وصل نمایید.
  3. دسته گاز را روشن کرده و چرخش یا عدم چرخش موتور دوچرخه برقی را بررسی کنید. در این مرحله موتور باید حتما به چرخش دربیاید در غیر اینصورت، باید تمامی اتصالات مجدداً بررسی شود.
  4. در گام بعد می بایست موتور را به نحوی به بدنه ی دوچرخه متصل کرد. میتوان موتور را به قسمت مثلث قاب، میل لنگ و زنجیر موتور دوچرخه متصل کرد. در این مرحله موتور به صورت مستقیم و با کمک زنجیر به چرخ دنده وصل میشود. سپس موتور را در محل نگه داشته و زنجیر را دور موتور و میل لنگ حلقه کنید. در آخر دو سر انتهایی زنجیر را با استفاده از مستر لینک به هم متصل کنید و از اینکه موتور در جایگاه مناسبی قرار گرفته است، اطمینان حاصل کنید.
  5. در این مرحله، ورقه ی آلومینیومی را برش داده و با استفاده از دریل آن را از سه ناحیه به دوچرخه متصل کنید. سپس میتوانید موتور را روی این ورق فلزی نصب نمایید.
  6. پس از انجام تمامی مراحل فوق، باید زنجیر را دور میل لنگ و موتور حلقه کنید. سپس نحوه ی چرخش دو زنجیر را به گونه ای تنظیم کنید که، به هنگام حرکت دادن چرخ دنده های جلوی دوچرخه برقی با یکدیگر برخورد نکنند. در آخر نیز یک تست انجام دهید تا مطمئن شوید همه اجزاء به خوبی کار میکنند.
  7. در این مرحله، کنترلر ها را به لوله ی دوچرخه یا رکاب متصل کنید. سپس دسته گاز را نصب کرده و به طرف دسته دوچرخه بچرخانید. در آخر نیز سیم ها را از قسمت موتور و دسته گاز به کنترلر وصل نمایید. هم اکنون دوچرخه برقی شما آماده ی انجام تنظیمات و تست آزمایشی می باشد.

ابتدا قطب مثبت و منفی باتری ها را با استفاده از کابل مسی به یکدیگر وصل کنید.

 

جمع بندی

دوچرخه برقی نقش سازنده ای در ترددهای درون و برون شهری و بخصوص حل معضلات ترافیکی دارد. به همین دلیل است که، بیشتر طرحهای ارائه شده در زمینه ی آموزش تبدیل دوچرخه به دوچرخه برقی، در اکثر موارد با استقبال و حمایت مسئولین رو به رو میشود. به خاطر داشته باشید که برای داشتن یک دوچرخه ی برقی، نیازی نیست که متحمل پرداخت هزینه های زیادی شوید. شما میتوانید با تهیه ی یک سری لوازم ضروری، دوچرخه ی معمولی خود را به برقی تبدیل کنید.

چقدر این صفحه مفید بود؟

به ما امتیاز بدهید!

میانگین امتیاز: / 5. تعداد رای ها

هنوز رای داده نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *