اگر تا به حال از اطرافیانتان پرسیده باشید که بهترین فشار باد لاستیک دوچرخه کوهستان برای استفاده چیست، احتمالاً پاسخ های متنوعی شنیده اید. هیچ یک از آنها اشتباه نمیکنند.

این به این دلیل است که فشار «ایده‌آل» تایر در دوچرخه‌کوهستان به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر لاستیک های دوچرخه کوهستان را خیلی باد کنید کنترل دوچرخه برای شما سخت تر میشود، اگر فشار باد لاستیکهای دوچرخه کوهستان را کم کنید، منجر به پایین آمدن دوچرخه و آسیب دیدن رینگ های شما میشود.

اکثر دوچرخه سواران کوهستان از فشار باد تایر بین 20 psi تا 40 psi استفاده می کنند ، فشار هوا لاستیک عقب کمی بیشتر است. فشار تایر بیشتر تحت تأثیر عواملی مانند نوع، عرض ، ساختار تایر ، زمین، شرایط و وزن سوارکار قرار دارد.

هم طیف وسیعی از فشار تایر برای استفاده وجود دارد. بنابراین، بیایید دریابیم که چگونه هر یک از این عوامل در فشار ایده آل لاستیک برای شما نقش دارد!

1. تیوبلس (Tubeless) در مقابل تیوبد (Tubed)

در حالی که ممکن است در ابتدا غیر منطقی به نظر برسد، لاستیک های تیوبلس را می توان با فشار هوا کمتری نسبت به همتایان تیوبی خود کار کنند! لاستیک‌های تیوپ دار به دلیل تیوپ داخلی‌شان، در هنگام دوچرخه سواری با فشار کم هوا، خطر شکستگی دارند.

تیوپ دوچرخه

هنگامی که تیوپ بین دوچرخه و یک سطح خارجی سخت مانند سنگ یا ریشه گیر می کند، اغلب پیچش فلت اتفاق می افتد. همچنین  توسط اجسام تیز کوچک مانند خار نیز ایجاد شوند.

ضربه شدید باعث می‌شود که تیوپ پاره شود و مجبور میشوید تیوپ را وصله بزنید و یا تعویض نمایید. با یک لاستیک بدون تیوب، حداقل تیوپی وجود ندارد که نگران ترکیدن آن باشید!

2. اندازه دوچرخه سوار، تجربه و سبکِ سواری

وظیفه تایر نگهداشتن وزن دوچرخه سوار است تا چرخ بتواند بر روی زمین بچرخد و در عین حال راحتی را افزایش دهد.

بخاطر وجود لاستیک فشار دوچرخه سوار به زمین کاهش میابد، لاستیک ها به زمین فشار می آورند و به دلیل داشتن باد این نیرو را به سمت بالا انتقال میدهند.

اندازه دوچرخه سوار

اکنون از آنجایی که برخی از دوچرخه سواران سنگین‌تر از سایرین هستند، این بدان معناست که ممکن است نیاز داشته باشند فشار هوا تایر دوچرخه را بیشتر کنند تا نیروی رو به پایین خود را متعادل کنند.

مطالعه کنید  کاهش وزن با دوچرخه برقی ممکن است؟ + نتایج میزان کالری سوزی

3. زمین و شرایط

یکی از موارد کلیدی که فشار روی تایر را تحت تاثیر قرار می دهد، مقدار سطحی که تایر با زمین تماس دارد است.

هرچه فشار هوا در لاستیک کمتر باشد، لاستیک بیشتر “فشرده” میشود و با زمین بیشتر تماس برقرار میکند. این تماس اضافی در واقع به شما کشش بیشتری در دوچرخه سواری میدهد!

اگر میخواهید در مسیرهای خیس یا گل‌آلود کشش دوچرخه را به حداکثر برسانید بهتر است فشار باد تایر کمتر از حد معمول باشد. اما در  مسیرهای خشک نیازی به تغییر وجود ندارد.

فشار هوا در لاستیک را برای مسیرهای خاکی نرم یا مسیرهای صخره ای سخت باید رعایت شود. برای مسیرهای صخره‌ای سخت، باید فشار هوا در لاستیک بالاتر از حد معمول باشد چون بهتر است برخورد به سنگ یا سایر سطوح سخت را هم در نظر گرفت.

برف و شن شرایطی هستند که کمترین فشار هوا برای لاستیک دوچرخه لازم است. استفاده از psi بالا در آن شرایط می تواند باعث از دست دادن کشش و چرخش لاستیک های دوچرخه شود. در شرایط برف و شن بهتر است بیشترین سطح لاستیک دوچرخه با زمین تماس داشته باشد تا بیشترین کشش را روی زمین داشت ، برای این مورد بهتر است باد لاستیک دوچرخه کمتر از حد معمول باشد.

4. رینگ و عرض تایر

رینگ های پهن تر به لاستیک های پهن تر نیاز دارند. تا اینجا منطقی و درست است؟

از آنجایی که این لاستیک‌های پهن‌ احتمالاً ضخامت یکسانی دارند، برای حفظ کشش بدنه باید فشار هوا لاستیک کمتر باشد.

5. لاستیک عقب در مقابل جلو

بسیاری از دوچرخه سواران در لاستیک های عقب خود نسبت به لاستیک جلو 2 تا 3 psi بیشتر می گذارند زیرا وزن بیشتری توسط لاستیک عقب تحمل می شود.

مطالعه کنید  بهترین دوچرخه شهری : راهنمای جامع خرید دوچرخه های شهری

ممکن است فشار هوا لاستیک جلو و عقب دوچرخه تان در ابتدا یکسان باشد ، اکثر مردم اوایل دوچرخه داشتن معمولا به همین شکل هستند اما به مرور و بر اساس تجربه میفهمند که فشار باد لاستیک عقب باید مقداری از لاستیک جلو بیشتر باشد. این چیزی است که در طول زمان یاد خواهید گرفت و انجام خواهید داد، بنابراین چیز مهمی نیست و نگارن نباشید.

6. ترکیب تایر و روکش

پوشش و ترکیب مورد استفاده در ساخت لاستیک ها به تعیین میزان فشار لاستیک برای چسبندگی خوب، دوام، مقاومت در برابر غلتش و سوراخ شدن، پشتیبانی و احساس انعطاف پذیری بیشتر کمک می کند.

برخی از لاستیک ها از ترکیبات اضافی مانند 2C در مقابل 3C استفاده می کنند تا لاستیک انعطاف پذیرتر شود. برخی دیگر از روش های متفاوت دیگری استفاده میکنند مثلا برای در هر اینچ TPI  برای از نخ پوشش استفاده می کنند.

یک پوشش TPI کم مانند 60 منجر به یک ماده سفت تر می شود که در برابر سوراخ شدن مقاوم تر است و بنابراین می تواند از فشار کمتری استفاده کند. در مقایسه، TPI بالا مانند 120 موجب انعطاف پذیری بیشتری میشود  و برای جبران به فشار تایر کمی بالاتر نیاز دارد.

7. دما

آیا تا به حال دیده اید که فشار باد لاستیک خودروی شما به میزان قابل توجهی در زمستان به صورت جادویی کم می شوند؟ به این دلیل است که دما با فشار ارتباط زیادی دارد.

با کاهش دما، فشار لاستیک کاهش می یابد!

این لزوماً به این معنی نیست که شما باید دوچرخه خود را با فشار متفاوتی برانید، فقط باید تغییرات آن را در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، اگر لاستیک‌های شما در گاراژ گرم شما کاملاً باد شده باشند، به احتمال زیاد تا زمانی که به انتهای مسیر برسید، اگر مسیر سرد است، باد لاستیک دوچرخه کم شود!

مطالعه کنید  راهنمای جامع خرید دوچرخه مسافرتی

با اضافه کردن چند PSI به لاستیک از این اتفاق جلوگیری کنید. یا بهتر از آن، تلمبه دوچرخه را همراه خود داشته باشید تا زمانی که دمای بیرون کاهش پیدا کرد ، لاستیک را باد کنید.

علائمی که نشان می دهد فشار باد دوچرخه شما خیلی زیاد است.

بارزترین علامت اینکه باد لاستیک هایتان زیاد است این است که در طول دوچرخه سواری کشش ندارید!

اگر احساس می‌کنید دوچرخه‌تان می‌لغزد و به اطراف سر می‌خورد، به احتمال زیاد لاستیک‌هایتان با فشار باد زیاد کار میکنند.

اگر دوچرخه به هر چیزی برخورد میکند می پرد و پرشش خیلی زیاد است به این معنیست که فشار باد لاستیک دوچرخه تان زیاد است.

چه علائمی نشان می دهد فشار باد تایر دوچرخه خیلی پایین است؟

وقتی فشار هوا در لاستیک‌ خیلی کم باشد، لاستیک صدا میدهد.

اگر بیش از حد باد لاستیک کم باشد رینگ‌های دوچرخه خم می‌شوند . حتی ممکن است لاستیک از رینگ خارج شود.

اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، بهتر است قبل از آسیب رسیدن به دوچرخه یا خود، لاستیک را باد کنید.

شخصی سازی کلید است!

در حالی که همه این عوامل باید در نظر گرفته شوند، اما ترجیحات شما هنوز هم در اینجا نقش مهمی ایفا می کند!

بنابراین مدتی را صرف آزمایش کنید تا ببینید کدام مدل برای شما بهتر عمل می کند. به یاد داشته باشید که این ممکن است از یک دوچرخه به دوچرخه دیگر نیز تغییر کند، بنابراین چیزی است که به تکامل ادامه خواهد داد.

اگر هنوز مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، دستورالعمل های کلی زیر را به عنوان نقطه شروع فشار باد لاستیک دوچرخه کوهستان خود امتحان کنید.

چقدر این صفحه مفید بود؟

به ما امتیاز بدهید!

میانگین امتیاز: / 5. تعداد رای ها

هنوز رای داده نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *