۱۴ ماه پیش شرکت فرانسوی Valeo خبر داد که قصد توسعه یک سیستم دوچرخه برقی جدید دارد که گیربکسش اتوماتیک است! Valeo در پاریس مستقر است.
دوچرخههای برقی کمتر از دوچرخههای معمولی به رکاب زدن نیاز دارند، اما هنوز هم دوچرخه سواران در این دوچرخههای برقی نیاز دارند دنده عوض کنند. اما شرکت Valeo با ترکیب یک موتور برقی با یک گیربکس اتوماتیک این وضعیت را تغییر داد یعنی دیگر نیازی به تعویض دنده وجود ندارد.
و اکنون آماده تولید است. به زودی در چندین مدل دوچرخه الکترونیکی در دسترس خواهد بود.
۱۴ شرکت دوچرخه سازی قصد دارند این موتور را در دوچرخه های خود بگنجانند. که در بینشان شرکتهایی مانند Fuell ، Cycleurope و VUF Bikes هستند.
از آنجا که به تعویض دنده در دوچرخه برقیهایی که این مدل موتور را دارند نیاز نیست، به جای زنجیر گریس مالی شده از یک تسمه روان در این سیستم استفاده میشود.
سیستم درایو جدید با کمک Efigear ، (شرکت سازنده گیربکس) توسعه داده شده است. فناوریشان با هم ترکیب شده تا یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک را مستقیماً در موتور میان درایو ترکیب کند و یک واحد تولید و انتقال قدرت جدید ایجاد کردند.
این سیستم با 7 دنده ، برای کار بر روی یک سیستم 48 ولتی طراحی شده است . Valeo یک باتری که در لوله پایین نصب شده است را به عنوان بخشی از یک بسته کامل پیشرانه ارائه میدهد.
این موتور بسیار قدرتمند است ، Valeo میگوید که میتواند تا ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. در واقع، این شرکت ادعا می کند که موتور جدید تا 60٪ از رقبا قدرتمندتر است، اگرچه ممکن است برچسبهای روی این محصول همچین چیزی را ننوشته باشد.
دلیلش هم این است که : تقریباً تمام موتورهای دوچرخه برقی در اتحادیه اروپا بدون توجه به قدرت واقعی آنها با برچسب “250 وات پیوسته” هستند.
این به دلیل قوانین اتحادیه اروپا است که حداکثر توان مداوم موتورهای دوچرخه الکترونیکی را به 250 وات محدود کرده است.
اما اکثر موتورهای دوچرخه برقی ساخت اروپا معمولاً در محدوده 400-750 وات قرار دارند.
هیچ مقرراتی در اروپا در مورد گشتاور تولید شده توسط موتورهای دوچرخه الکترونیکی وجود ندارد، مقدار گشتاوری که بر روی محصول درج شده در مورد قدرت موتور دوچرخه برقی در اروپا واقعی تر است.
یکی دیگر از مزایای سیستم Valeo این است که گیربکس داخلی آن به طور کامل نیاز به دنده را از بین می برد. دوچرخه سواران از مزیتهایی منحصر به فرد نسبت به درایوهای زنجیری بهره مند می شوند، مانند: عملکرد بی صداتر، قطعات با دوام بیشتر و عملکرد تمیزتر بدون نیاز به روغن کاری.
به گفته این شرکت، پیشرانه جدید در ماه می سال جاری تولید خواهد شد. Valeo انتظار دارد تا سال 2024 100000 دستگاه را تحویل دهد.
این شرکت همچنین به مشتریانش در دیگر شرکتها که از دوچرخه های مجهز به این سیستم استفاده می کنند خدمات ارائه می دهد، این شرکت توضیح میدهد:
” برای آسانتر کردن سرویس و نگهداری سیستم پیشرانه، Valeo کمکهای فنی لازم را برای تمام شبکههای توزیع دوچرخه که توسط تولیدکنندگان دوچرخه انتخاب شدهاند، ارائه خواهد کرد.”
برای دریافت اطلاعات کامل از نحوه عملکرد موتور دوچرخه برقی با گیربکس اتوماتیک، ویدیوی توضیحی شرکت را در زیر مشاهده نمایید: