شاید فکر کنید که تنها خودروهای الکتریکی که در سال‌های اخیر رایج شده‌اند، خودروهای چهار چرخ هستند. با این حال، موتورسیکلت های برقی هم دارند وارد بازار می شوند و نظر سرسخت ترین طرفداران موتورسیکلت های موتور احتراقی را برانگیخته اند.

سوال اینجاست که آیا باید موتورسیکلت برقی بخرید؟

به طور خلاصه، پاسخ مثبت است. بیایید نگاهی عمیق‌تر به دلایل اصلی سرمایه‌گذاری روی یک موتور سیکلت الکتریکی برای حمل‌ونقل دو چرخ آینده بیاندازیم:

آینده از آن حمل و نقل الکتریکی است

نمی توان انکار کرد که حمل و نقل الکتریکی آینده است. با گذشت زمان، خودروهای ICE (موتور احتراق داخلی) به نفع خودروهای الکتریکی کنار گذاشته می شوند. همه کشورها نیاز به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای دارند و خودروهای الکتریکی یکی از راه های انجام این کار هستند.

موتورسیکلت‌های برقی در قالب‌های مختلف در دسترس مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند، بنابراین اکنون زمان مناسبی است که به فکر آینده حمل‌ونقل شخصی خود باشید.

در سال ‌های اخیر خرید موتور برقی به علت اهمیت استفاده از آن در جلوگیری از آلودگی هوا بسیار مورد توجه قرار گرفته است موتورهای برقی در انواع ۵۰۰ وات، ۱۰۰۰ وات، ۱۵۰۰ وات و ۲۰۰۰ وات در بازار موجود هستند.

موتور سیکلت برقی Harley Davidson LiveWire ، قیمت موتور برقی ، خرید موتور برقی ، فروش موتور برقی

آلودگی هوا متاسفانه در سراسر دنیا به امری همه گیر تبدیل شده است و گریبان همه کلانشهرهای دنیا را مثل کلانشهرهای کشور خودمان را گرفته است. مشکلی جدی که اثرات ناشی از آن نه تنها فقط بر هوای آن شهر یا منطقه قابل مشاهده خواهد بود ، بلکه به طور جدی حیات کره زمین را هم در چشم اندازی دور، نشانه رفته است.

آلودگی شهرهای بزرگی چون تهران ، اصفهان ، مشهد ، کرج و … به معضلی چندین ساله تبدیل گشته که متاسفانه راهکار جدی برای حل آن تا به حال مورد استفاده قرار نگرفته است.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که:

تک تک ما ، در این میان چه واکنش یا کمکی به حل این موضوع داشته ایم؟؟

ما به عنوان شهروندان عادی هم مسئولیت هایی را حتما بر دوش خواهیم داشت که هرچند کوچک، اما به طور چشمگیری در حد کلان ، اثرگذار خواهد بود.

تکنولوژی در این میان به کمک آمده است که یکی از این تکنولوژی های جدید و بسیار مؤثر در کاهش آلودگی هوا ، وسیله حمل و نقل جدیدی به نام موتور برقی می باشد.

در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با این وسیله بیشتر آشنا کرده و راهنمای خرید موتور برقی را نیز برایتان شرح دهیم.   

                

نسل جدید موتور سیکلت ها

نسل جدید موتور سیکلت برقی ، خرید موتور برقی ، فروش موتور برقی ، قیمت موتور برقی

آمار نشان میدهد که تعداد تردد موتور سیکلت ها در همه شهرهای ایران از جمله تهران ، عددی بزرگ است که با محاسبه میزان مسافت طی شده هرکدام از آنها در طول یک شبانه روز ، و مقدار مصرف بنزین آنها و تولید آلاینده مونواکسیدکربن از هرکدام این تعداد ، به عددی عجیب از نظر میزان آلایندگی این وسایل خواهیم رسید.

مطالعه کنید  معرفی موتور برقی Tarform

یکی از اقدامات برای جایگزینی این موتورسیکلت های بنزینی و کم کردن آلایندگی های آنها ، موتورهای برقی هستند. که البته نیاز به پشتیبانی از این طرح و حمایت های مالی  ، توسط سیاست گذاران این عرصه هم وجود دارد.

 مزایای استفاده از موتور برقی 

اما مزایای موتورسیکلت برقی نسبت به موتور سیکلت بنزینی به کم شدن آلودگی هوا ختم نمیشود. در ادامه مزایای موتور سیکلت برقی نسبت به موتور سیکلت بنزینی را آورده ایم.

کاهش الودگی هوا

اصلی ترین و مهم ترین مزیت استفاده از موتورهای برقی نسبت به بنزینی کاهش آلودگی هوا است.

فروش موتور سیکلت برقی

موتور سیکلت های برقی ارزان هستند

یکی از بزرگترین ترس های علاقه مندان به موتورسیکلت های برقی هزینه خرید آن است. با این حال، شایان ذکر است که فاصله قیمتی بین موتورسیکلت‌های ICE و برقی بسیار کمتر از خودروهای ICE و خودروهای الکتریکی است.

این امر موتورسیکلت های برقی را برای بسیاری از طرفداران حمل و نقل دو چرخ به یک انتخاب معقول تبدیل می کند. با افزایش درخواست خرید موتورسیکلت‌های برقی، احتمالاً شاهد کاهش بیشتر قیمتش خواهیم بود و موتور سیکلتهای الکترونیکی را عملاً در دسترس همه قرار می‌دهند.

کاهش آلودگی صوتی

صدای تولید شده توسط موتور سیکلت های معمولی ، برای همه ما آزار دهنده است و حتی گاهی منجر به بروز ناراحتی های جسمی برای افراد دارای بیماری های مزمن مانند فشار خون و یا افراد دچار ناراحتی های اعصاب ، خواهد شد.

بدون مصرف بنزین

موتور سیکلت برقی ، نیرو محرکش را از برق میگیرد .

موتور برقی

کم بودن هزینه برق نسبت به بنزین

کاهش هزینه های مربوط به سوخت سالانه ، تا چند سال پیش هزینه بنزین نسبت به برق کمتر بود اما با افزایش نرخ بنزین استفاده از موتور سیکلت بنزینی هیچ صرفه اقصادی ندارد.

جدول مقایسه قیمت انرژی موتور سیکلت برقی با موتور سیکلت بنزینی

عنوانموتور سیکلت بنزینیموتور سیکلت برقی
متوسط پیمایش روزانه(کیلومتر)9090
مصرف انرژی در 100 کیلومتر3 لیتر بنزین3 کیلو وات ساعت برق
متوسط مصرف سالانه انرژی837 لیتر بنزین837 کیلو وات ساعت برق
هزینه مصرف انرژی مصرفی837 هزار تومان42 هزار تومان

بازدهی و راندمان عملکرد بالاتر در موتورهای برقی

موتورهای برقی قدرت فوق‌العاده دارند و بسیار سریع هستند. در نتیجه با استفاده از این نوع موتورها، می‌توانید لذت یک موتورسواری متفاوت را تجربه کنید.

مطالعه کنید  سریعترین موتورسیکلت برقی جهان یک چالش آیرودینامیکی جدید است

کاهش تصادفات

در موتور سیکلتهای معمول بنزینی لرزش موتور وجود دارد. موتور سیکلت برقی بخاطر نداشتن لرزش موتور، راندنش بسیار راحت تر است. همچنین بدلیل سبکتر بودن نسبت به موتور سیکلت احتراقی در هنگام تصادف موج ضربه در تصادف کمتر به موتورسوار آسیب میرساند.

موتور سیکلت برقی ، خرید موتور برقی ، قیمت موتور برقی ، فروش موتور برقی

برای خرید موتور برقی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اگر بخواهیم به مواردی به عنوان راهنمای خرید موتور برقی اشاره کنیم ، موارد زیر را می توانیم عنوان کنیم:

قدرت موتور

قدرت موتورهای برقی بین  1000تا 3000 وات است. هر چه قدرت موتور بیشتر باشد ، سرعت و شتاب هم بیشترخواهد شد و این امر در قیمت نهایی موتور برقی نقش مهمی را ایفا می کند.

سرعت موتور

هر چه کیفیت ساخت موتور برقی یا به اصطلاح برند تولید کننده ، معتبرتر باشد معمولا سرعت نهایی موتور برقی هم بیشتر خواهد بود. مثلا موتورهای آلمانی با وجود اینکه ممکن است قدرت موتور کمتری داشته باشند ولی سرعت بالایی خواهند داشت برخلاف موتورهای چینی.

مسافت طی شده

معمولا حداکثر سرعت با حداکثر مسافت طی شده توسط موتور برقی ، برابری می کند. یعنی اگر حداکثر سرعت 80 کیلومتر بر ساعت باشد، با یک دوره شارژ کامل باتری موتور ، 80کیلومتر می تواند توسط موتور طی شود.

باتری موتور سیکلت برقی ، قیمت موتور برقی ، خرید موتور برقی

نوع باتری موتور برقی

باتری های این نسل ازموتورها سه نوعند : باتری اسیدی ، لیتیومی ، لید – اسیدی

باتری های اسیدی طول عمر کوتاه و به طور کلی کیفیت پایینی هم دارند.

باتری های لیتیومی بهترین نوع باتری هستند با عملکرد و عمر طولانی ، اما گران قیمت هستند.

باتری های لید – اسیدی ترکیبی از هر دو نوع اول هستند با قیمتی مناسب تر از نوع لیتیومی.

قابلیت حمل و نقل باتری

باتری قابل حمل موتور سیکلت برقی

یکی از موارد مهم در هنگام خرید موتوربرقی ، قابلیت باز کردن باتری آن می باشد. اگر این شرایط را موتور شما نداشته باشد ، مجور هستید خود موتور را برای شارژ باتری نزدیک پریز برق پارک کنید.

مدت شارژ باتری

معمولا 4 تا 6 ساعت شارژ باتری ، به طول می انجامد. هر چه کیفیت شارژر باتری ، بالاتر باشد و اصطلاحا شارژر قوی تر باشد ، زمان مورد نیاز برای شارژ هم کمتر خواهد بود.

میزان تحمل وزن

وزن موتور سیکلت برقی

معمولا موتورهای برقی وزنی بین 200 تا 400 کیلوگرم و عموما وزن 300 کیلویی را تحمل می کنند. این مسأله را در هنگام استفاده از موتور برقی ، فراموش نکنید.

                                    

نکته :

در کشور ما علاوه بر موتورسیکلت برقی ، به اسکوتر برقی هم به اختصار (موتور برقی ) می گویند.

مطالعه کنید  معرفی موتور سیکلت برقی ارزان Kollter ES1

به طور کلی درایران به هر دو چرخی که با برق کار میکند و نه با سوخت فسیلی، موتور برقی می گویند. ( به جز دوچرخه برقی )

راهنمای خرید موتور برقی با توجه به اجزای سازنده این موتورها

خرید و فروش موتور سیکلت برقی ، موتور برقی ، موتور الکتریکی

برای خرید بهتر یک وسیله ، بهتر است اجزا و ساختار آن را بشناسیم . شناخت اجزای موتورهای برقی ، نیز خود به خود به عنوان الگوی راهنمای خرید موتور برقی ، می توانند مورد استفاده ما قرار بگیرند.

این اجزا شامل :

چرخها ، فرمان ، چراغهای عقب و جلو ، راهنما ، بوق ، زین ، نشانگر الکترونیکی کیلومتر ، موتور براشلس ( نیروی برق را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند و در چرخ های عقب موتور کار گذاشته می شوند) ، عدم وجود گیربکس ، عدم وجود کلاچ و دنده ، تنظیم سرعت و ترمزها با استفاده از مدارات و سنسورهای الکترونیکی ، عدم وجود اهرم گاز مانند موتورهای بنزینی و جایگزینی آن با یک متغیر مقاومت الکترونیکی

چرا هزینه های نگهداری موتور برقی کمتر است؟

موتور سیکلت برقی سبک ، موتور الکتریکی ، خرید موتور برقی

اگر بخواهیم دلایل کم بودن هزینه های موتور برقی را هم به عنوان راهنمای خرید موتور برقی عنوان کنیم ، باید موارد زیر را از دلایل کم بودن هزینه های موتور برقی ، شرح دهیم :

  • عدم مصرف بنزین و کاهش هزینه سوخت
  • عدم نیاز به روغن موتور
  • عدم نیاز به سرویس های ماهیانه
  • عدم پرداخت هزینه هایی شامل تعمیر صفحه کلاچ و دنده و ….
  • عدم پرداخت هزینه  تعویض بابت سیم ترمز و سیم گاز
  • در صورت بروز مشکل ، به آسانی قابل حل بوده و هزینه های بالایی را نخواهد داشت.

در انتها با توجه به مزایای مهم استفاده از موتورهای برقی ، و با توجه به عوامل گفته شده در قسمت راهنمای خرید موتور برقی ، می توانیم به صراحت اعلام کنیم که اگرچه ممکن است قیمت اولیه خریداری این نوع موتورها ، بیشتر از موتورهای بنزینی باشد اما نباید فراموش کرد که در عرض دو یا سه سال ، با صرفه جویی گفته شده در مصرف بنزین و هزینه های جانبی نگهداری ، این مقدار هزینه اولیه جبران خواهد شد.

موتور برقی ، موتور سیکلت برقی ، موتور شارژی
انوع موتور سیکلتی الکترونیکی ، خرید موتور برقی ، قیمت موتور برقی ، فروش موتور برقی

دلایل اهمیت‌ خرید موتور برقی

1- موتور های برقی از سوخت استفاده نمی کنند در نتیجه آلودگی برای هوا تولید نمی‌کنند و کاهش آلودگی هوا از مزایای بسیار با اهمیت خرید موتور برقی است.

2- موتور برقی آلودگی صوتی بسیار کمتری نسبت به موتورهای بنزینی تولید می‌کنند.

شارژ موتور سیکلت برقی

4- موتور های برقی به راحتی با یک پریز برق معمولی شارژ می ‌شوند و موتورهای الکتریکی آن ها راندمانی در حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد دارند. این در حالی است که راندمان موتور های بنزینی در حدود 15 تا 20 درصد است.

چقدر این صفحه مفید بود؟

به ما امتیاز بدهید!

میانگین امتیاز: / 5. تعداد رای ها

هنوز رای داده نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *