راهنمای خرید دوچرخه، چیزیست که همه قبل از اقدام به خرید به آن نیاز دارند. از کوچک و بزرگ و از کودک گرفته تا افراد کهن سال به دوچرخه علاقه دارند و از آن استفاده می‌کنند.

در سالیان اخیر گرایش مردم به دوچرخه بیشتر از قبل هم شده است و به دلیل همین استقبال تنوع زیادی در دوچرخه‌های تولیدی شکل گرفته است که اگر قصد خرید دوچرخه دارید باید با انواع آن آشنا شوید.

خیلی از سایت‌ها به صورت آنلاین به فروش دوچرخه می‌پردازند و شما اگر اطلاعات لازم را درمورد این وسیله را بدانید احتمالا در انتخاب دوچرخه مناسب به مشکلی برنخواهید خورد.

بایستی با المان‌های مختلف دوچرخه، نوع کاربرد و نحوه‌ی طراحی آن آشنا باشید تا بتوانید دوچرخه‌ی مورد علاقه‌ی خود را انتخاب و خریداری نمایید.

چه در فروشگاه‌ها چه خرید اینترنتی دوچرخه تفاوتی نمی‌کند شما اگر با اصول مختلف آن آشنایی داشته باشید در خرید حتی دوچرخه حرفه‌ای موفق عمل خواهید کرد. در ادامه راهنمای خرید دوچرخه را در اختیارتان خواهیم گذاشت که امیدواریم به شما در این راه کمک مناسبی باشد.

انواع دوچرخه بر اساس طراحی

دوچرخه سواری در شهر

دوچرخه‌ها را می‌توان از منظر طراحی و نوع کمک فنر به کار رفته برای آن به دو دسته‌ی هارد تریل (Hard Trail) و تعلیق کامل (Full Suspension) تقسیم کرد.

نوع اول یعنی هارد تریل یا بدون کمک فنر است یا تنها یک کمک فنر در جلو دارد. دوچرخه‌ های تعلیق کامل هم دارای یک کمک فنر در چرخ عقب هستند که با فریمی دوتکه طراحی شده‌اند.

فریم دو تکه ای این دوچرخه‌ی حرفه‌ای بدین صورت است که قسمت جلویی و عقب دوچرخه هرکدام یک بخش مثلثی جدا دارند.

اگر اهل دوچرخه‌سواری حرفه‌ای نیستید پس خرید دوچرخه‌ی حرفه‌ای تعلیق کامل برای شما صرفه‌ی اقتصادی ندارد چرا که داشتن یک کمک فنر در چرخ عقب باعث گران‌تر شدن آن می‌شود و بیشتر برای پیمایش مسیر کوهستانی به کارتان می‌آید(با کم کردن فشار وارده به چرخ‌ها و فرمان). برای استفاده‌ی عادی بهتر است سراغ نسخه‌ی هارد تریل بروید که قیمت دوچرخه برایتان به صرفه‌تر میشود.

مطالعه کنید  خرید دوچرخه برقی دست دوم

خرید دوچرخه بر اساس محیط استفاده

مهم‌ترین نکته قبل از اقدام برای خرید دوچرخه این است که بدانید برای چه هدفی به دنبال آن هستید. می‌خواهید در سطح شهر آن را برانید؟

پس یک هاردتریل ساده‌ی شهری برای شما کافیست. می‌خواهید در کوهستان و جاهای صعب العبور گذر کنید؟ خرید دوچرخه ‌ی حرفه‌ای برای شما ضروری است. در ادامه به معرفی برخی از دوچرخه‌های پرکاربرد خواهیم پرداخت که از نظر محیط استفاده دسته‌بندی شده‌اند.

دوچرخه‌ شهری

یکی از پرطرفدارترین دوچرخه‌ها که با توجه به شلوغی شهرها، ترافیک و آلودگی هوا بسیار محبوبیت پیدا کرده‌اند دوچرخه‌ های شهری هستند. جنس این دوچرخه‌ها عموما آلومینیوم است که باعث سبک تر شدن آن می‌شود، و تایرهای آن نسبت به دوچرخه‌های دیگر باریک‌تر است و عاج ندارد.

این ویژگی‌ها باعث چابکی این نوع دوچرخه شده‌ و تناسب و تعادل خوبی در این وسیله ایجاد کرده است. راحتی و آسایشی که این نوع دوچرخه به همراه آورده باعث محبوبیت دوچندان آن شده است، چرا که شما مجبور نیستید به طور مداوم رکاب بزنید و با رکاب زدن می‌توانید مسافت طولانی را بپیمایید.

دوچرخه‌های شهری معمولا کمک فنر ندارند اما انواعی نیز وجود دارند که به کمک فنر مجهز هستند که از مدل دنده‌ای هستند.

دوچرخه کوهستان

دوچرخه برقی G6-2 EXPERT FS

سه المان اصلی این نوع دوچرخه‌ها دنده، دوشاخ و چرخ‌های پهن و عاج‌دار آن هستند. به دلیل مسیر صعب العبور کوهستان بهتر است اصطکاک مناسبی بین سطح ناهموار، برفی، خاکی و … با چرخ ایجاد شود و این تنها با چرخ‌های پهن‌تر از حالت عادی و همچنین عاجدار ممکن است.

دوچرخه‌های کوهستان به کمک فنر مجهز هستند و دنده‌ای می‌باشند. دوچرخه‌ای که دامنه‌ی دنده‌هایش بیشتر باشد بهتر است. به دلیل سر بالایی‌ها و سرپایینی‌های کوهستان نحوه‌ی فرمان گرفتن و کنترل دوچرخه بسیار مهم می‌شود که دوشاخ‌های دوچرخه‌ی کوهستان به کار شما می‌آید.

در عین حال به همین دلیل آخر بهتر است دوچرخه‌ی سبک‌تری بخرید. اگر در حال خرید اینترنتی دوچرخه هستید یا به فروشگاهی سر زده‌اید بهتر است جنس آلومینیومی را انتخاب کنید.

مطالعه کنید  تاثیرات دوچرخه سواری بر کیفیت زندگی

گزینه‌ی دوچرخه‌ی فولادی هم برایتان امکان پذیر است که وزن بالاتری دارد اما استحکامش بهتر است. اگر مقاومت دوچرخه برایتان مهم است گزینه‌ی مناسب‌تری برای شما خواهد بود.

دوچرخه هیبرید

بهترین گزینه جایگزینی برای دوچرخه‌های شهری و دوچرخه کوهستان. چه در محیط شهر دوچرخه سواری می‌کنید چه می‌خواهید به سمت کوه بروید مدل هیبریدی تا حد مناسبی جوابگوی شما خواهد. البته مدل هیبریدی مانند دوچرخه‌ی کوهستان حرفه‌ای نیست و تنها در دامنه‌ی کوه می‌توانید از آن استفاده کنید نه برای کوه پیمایی.

در شیب‌های کمتر می‌توانید سواری لذت بخشی داشته باشید و در محیط شهر نیز با آن راحت خواهید بود. چرخ‌های دوچرخه‌های هیبریدی از مدل شهری پهن‌تر و از مدل کوهستان باریک‌تر هستند و ویژگی‌های متمایز دیگر آن نیز مانند دوچرخه‌ی کوهستان دنده‌ای بودنش و دوشاخ مناسب برای کنترل حرکت می‌باشند.

قیمت دوچرخه‌ی هیبریدی نیز بین دو نوع قبلی قرار می‌گیرد و نسبتا به صرفه است چرا که در محیط‌های مختلفی نیز کاربرد دارد.

دوچرخه‌ی جاده‌ای

همانطور که از نامش پیداست برای استفاده در جاده مناسب است البته جاده‌های صاف و هدف از خرید آن معمولا حرکت با سرعت بالاست.

به دلیل شباهت‌های زیاد این نوع دوچرخه با دوچرخه‌های کورسی بیشتر افراد این دو مدل را باهم اشتباه می‌گیرند. مهمترین ویژگی این نوع دوچرخه ها که در این مورد بسیار شبیه هم هستند وضعیت قرارگیری زین است.

با توجه به جایگاه زین دوچرخه سوار باید کمی روی آن خم شود و در حالتی خمیده روی آن بنشینید.

بدین صورت سرعت بالای این دوچرخه‌ها امکان‌پذیر خواهد بود که البته باید توجه داشت یک دوچرخه ی حرفه‌ایست و اگر تجربه‌ی کافی ندارید گزینه‌ی مناسبی برای شما نیست.

دوچرخه‌های جاده‌ای مانند مدل‌های شهری دنده ندارند و از این رو توصیه شده است که تنها در جاده‌های صاف از آن استفاده کنید و مناسب محیطهایی با شیب زیاد یا همراه با ناهمواری‌های زیاد هم است.

دوچرخه‌ی بی.ام.ایکس(BMX) یا دوچرخه‌ی تایم تریال (Time Trial)

دوچرخه نمایشی BMX

دو نمونه‌ی دیگر از دوچرخه‌ی حرفه‌ای که به سرعت بالا مشهورند مدل‌های بی.ام.ایکس و تایم تریال هستند. این که می‌گوییم به سرعت بالا مشهورند یعنی این دو مدل سریع‌ترین دوچرخه حساب می‌شوند.

مطالعه کنید  تکنیک ها و ترفندهای دوچرخه سواری با حیوان خانگی

اگر قیمت دوچرخه برای شما مهم است که باید بگوییم علاوه بر لقب سریع‌ترین، گران‌ترین مدل‌ها هم همین بی.ام.ایکس و تایم تریال هستند. در این دو دوچرخه هیچ سیستم ترمزگیری و دنده‌ای وجود ندارد و همه چیز به خودتان بستگی دارد.

اگر به حرکات نمایشی علاقه دارید تایم تریال با فریم کوچک و بدنه‌ی شیبدارش برای شما مناسب است و می‌توانید حرفه‌ای بودن خود را به رخ بکشید.

همه‌‌ی این ویژگی‌های سرعت و کنترل بالای این دونوع مدل به دلیل طراحی بدنه‌ای با سایز کوچک و استفاده از فلزات سبک‌تر است.

نکات آخر

اگر قصد خرید اینترنتی دوچرخه را دارید ابتدا راهنمای خرید دوچرخه را مطالعه نمایید سپس حتما توجه کنید که جزئیات مختلف موردنیاز در سایت نوشته شده باشد که معمولا این مورد رعایت می‌شود و اگر قصد خرید حضوری دارید باید نکات مورد نیاز را حتما بپرسید.

وزن دوچرخه بسیار مهم است و بهتر است دوچرخه‌های با کاربرد مشابه و بر اساس جنس بدنه باهم مقایسه کنید تا به بهترین انتخاب برسید. خرید دوچرخه‌ی سنگین‌تر گزینه‌ی ایده‌آلی نیست. لیست قطعات را به دقت مطالع کنید تا از کیفیت کار مطمئن باشید.

دوچرخه‌ ای که می خرید هم باید سایز مناسبی داشته باشد تا سوار آن شوید. اگر حضوری خرید می‌کنید که می‌توانید سوار آن شوید و چک کنید اگر به خرید اینترنتی دوچرخه روی آورده‌اید بهتر است با سایزهای دوچرخه نیز آشنایی داشته باشید.

برای دوچرخه‌های شهری خردسالان سایز 12، کودکان 16، نوجوانان 20، جوانان 24 و بزرگسالان سایز 26 مناسب هستند. اگر هدف خود را از دوچرخه سواری مشخص کرده‌اید و با نکات کلی آن‌ها آشنایی دارید می‌توانید برای خرید دوچرخه اقدام کنید و از سواری در شهر، کوهستان و جاده لذت ببرید.

چقدر این صفحه مفید بود؟

به ما امتیاز بدهید!

میانگین امتیاز: / 5. تعداد رای ها

هنوز رای داده نشده است!