اگر دوچرخه سوار هستید و به‌دنبال تجربه‌های چالش برانگیز هستید، قطعا باید دوچرخه سواری در سربالایی را تجربه کنید. دوچرخه سواری در سربالایی به شما این امکان را می‌دهد که مکان‌های مختلفی را کشف کنید و با بالا بردن ضربان قلب‌تان، هیجان بیشتری را تجربه نمایید.

بسیاری از افراد دوچرخه سواری در طبیعت و مسیرهای سخت را به دوچرخه سواری در مسیرهای صاف و همواره ترجیح می‌دهند. اما واقعیت این است که دوچرخه سواری در میرهای سربالایی مستلزم پیشرفت، مقاومت بدنی و مهارت‌های فنی است. بنابراین قبل از دوچرخه سواری در چنین مکان‌هایی باید اطلاعات لازم در این زمینه را داشته باشید تا بدون آسیب رساندن به بدن خود بتوانید تجربه لذت بخشی را کسب کنید.

در ادامه این مطلب قصد داریم نکاتی را بررسی کنیم که بهتر است قبل از دوچرخه سواری در سربالایی بدانید. بنابراین تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مدلهای مختلف دوچرخه کوهستان شرکت دنرو را ببینید.

راهنمای دوچرخه سواری در سربالایی

دوچرخه سواری در سربالایی
  • هنگام بالا رفتن از سربالایی با استفاده از دوچرخه باید دنده را بر روی کوچکترین چرخ دنده (دنده 1) تنظیم کنید. همچنین طی مسیر باید سرعت خود را حفظ نمایید. بنابراین با میل تعویض دنده در مسیرهای شیب‌دار، مقابله کنید و حتما با یک سرعت مناسب و دنده یک دوچرخه‌سواری کنید.
  • در طول مسیر بهتر است ضربان قلب خود را کنترل کنید، اما واقعیت این است که قطعا ضربان قلب افزایش پیدا خواهد کرد. همان‌طور که سرعت شما کاهش می‌یابد و رکاب می‌زنید، نیروی بیشتری به ماهیچه‌های سرینی و چهار سر ران وارد می‌شود. بنابراین سعی کنید ران پاهای‌تان را خم نمایید و با نوک پنجه رکاب بزنید.  
  • تمرکز خود را حفظ کنید. برخی از افراد مبتدی ممکن است هنگام دوچرخه سواری در سربالایی، حواس‌شان پرت شود. بنابراین ممکن است استرس داشته باشند و نفس کشیدن را نیز فراموش کنند. به‌همین دلیل بدن در حالت نادرستی قرار می‌گیرد و تمرکز فرد به‌کلی مختل می‌شود.
  • روی قدرت عضلانی خود کار کنید. از نظر بسیاری از دوچرخه سواران، زمانی‌که پا قدرت کافی نداشته باشد سرعت صعود نیز محدود خواهد شد. بنابراین با تمرین می‌توانید عضلات خود را تقویت کنید.
  • سرعت خود را با دیگران مقایسه نکنید. زمانی‌که می‌خواهید از یک سربالایی بالا بروید، بهتر است با سرعتی که در توان‌تان است رکاب بزنید. در نتیجه سعی نکنید خودتان را با سایر دوچرخه سوارها هماهنگ کنید. بلکه با هر سرعتی که راحت هستید، دوچرخه سواری کنید.
  • قبل از دوچرخه سواری در سربالایی، تقریبا 20 دقیقه قبل از صعود سعی کنید از نوشیدنی‌، غذا یا کربوهیدارات‌هایی استفاده کنید که معده شما می‌تواند آن‌را تحمل کند.  این کار به شما کمک می‌کند تا انرژی لازم برای رکاب زدن را داشته باشید. فراموش نکنید که به‌هیچ‌وجه نباید پرخوری کنید.
  • از میزان پیشرفت خود دلسرد نشوید. تمرین کردن در هر زمینه‌ای به پیشرفت شما کمک خواهد کرد. بنابراین با تمرین و آموزش مناسب به‌مرور زمان به پیشرفتی که مدنظرتان است می‌رسید.
مطالعه کنید  چگونه زنجیر دوچرخه کوهستان را تمیز کنیم

فواید دوچرخه سواری در سربالایی

فواید دوچرخه سواری در سر بالایی
  1. بهبود سلامت قلب و عروق دوچرخه سواری تقریبا تمامی عضلات بدن از جمله قلب را به‌کار می‌گیرد. با دوچرخه سواری در سربالایی، فشار خون پایین می‌آید و فشار وارده بر قلب کاهش می‌یابد. در نتیجه این نوع فعالیت می‌تواند به‌نوبه خود خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد. علاوه‌بر این، برای بالا رفتن از سربالایی، گروهی از عضلات بدن درگیر می‌شود که هر یک از آن‌ها به اکسیژن زیادی نیاز دارند. به‌همین دلیل قلب به‌طور پیوسته کار می‌کند و عملکرد آن‌را 3 تا 7 درصد بهبود می‌بخشد.
سلامت بدن با دوچرخه سواری
  1. کاهش فشار بر روی مفاصل: بسیاری از ورزش‌ها مانند فعالیت‌های هوازی (ایروبیک) با توجه به ضرباتی که دارند، ممکن است به مفاصل فشار وارد کنند. دوچرخه سواری در سربالایی یک ورزش کم ضربه است در نتیجه خطر آسیب مفاصل را کاهش می‌دهد.
  2. کاهش خطر ابتلا به بیماری: انجام هر نوع ورزشی به‌صورت منظم منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سلامتی خواهد شد. محققان دریافته‌اند که دوچرخه‌ سواری به مدت 5 روز در هفته ( هر بار نیم ساعت) منجر به افزایش بهره‌وری و بهبود وضعیت جسمانی افراد خواهد شد. در نتیجه دوچرخه سواری می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مختلفی که در اثر کم‌تحرکی ایجاد می‌شود را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. همچنین میزان ابتلا به سرطان پستان در زنانی که به‌صورت منظم دوچرخه سواری را در برنامه روزانه خود دارند نیز به مراتب کمتر است.
  3. کاهش استرس و بهبود روحیه: دوچرخه سواری در سربالایی یا دوچرخه سواری در کوهستان بدن را تحریک می‌کند تا اندورفین (Endorphins) طبیعی بیشتری را آزاد نماید. در نتیجه بدن انرژی بیشتری دریافت می‌کند و دوچرخه سوار نیز احساس خوبی خواهد داشت.
  4. علاوه‌بر این، ورزش می‌تواند منجر به افزایش سروتونین (Serotonin) نیز شود. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی مهم در مغز است که به پیشگیری از افسردگی و اضطراب کمک می‌کند. بنابراین دوچرخه سواری می‌تواند فعالیتی برای دوری از افکار منفی باشد و فشارهای روحی افراد را تا حد زیادی کاهش دهد. علاوه‌بر این، کسب هر مهارت جدید و حرفه‌ای شدن در هر زمینه‌ای به افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس افراد نیز کمک می‌کند. بنابراین در صورتی که برای رسیدن به آرامش و رهایی از فشار زندگی به دنبال فعالیتی لذت بخش هستید، حتما دوچرخه سواری را در برنامه روزانه خود قرار دهید.
  5. افزایش قدرت مغز: دوچرخه سواری در سربالایی باعث افزایش جریان خون و اکسیژن رسانی به مغز می‌شود. در نتیجه گیرنده‌های مغزی می‌توانند بهتر عمل کنند. همین امر می‌تواند منجر به افزایش قدرت مغز شود. حتی متخصصین و مدیران خلاق نیز معمولا از عملکرد مغزشان در حین ورزش برای ایده‌پردازی و حل مشکلات استفاده می‌کنند.
دوچرخه سواری در کوهستان
  1. تعادل و هماهنگی بهتر: همان‌طور که در بخش قبل نیز به آن اشاره کردیم دوچرخه سواری در کوهستان نیاز به تمرکز دارد. برخلاف پیاده روی یا تمرین بر روی تردمیل، دوچرخه سواری در سربالایی یا کوهستان یک فعالیت پویا است و ذهن را به‌خوبی درگیر می‌کند. بنابراین چنین فعالیتی می‌تواند منجر به تقویت مسیرهای عصبی و تقویت حافظه عضلانی شود. تعادل و هماهنگی در اثر همکاری مغز، حواس، عضلات و سیستم عصبی ایجاد می‌شود. فعال نگه داشتن این سیستم‌ها نه تنها به تعادل بهتر کمک می‌کند بلکه منجر به پیشگیری از ناتوانی ناشی از پیری نیز خواهد شد.
  1. درگیر شدن کل بدن: دوچرخه سواری در سربالایی کل عضلات بدن شما را درگیر می‌کند. بنابراین چنین تمرین خوبی که نیاز به عضویت در یک باشگاه گران قیمت یا مربی شخصی ندارد، قطعا راهکاری عالی برای تقویت عضلات شما خواهد بود.
  2. کمک به خواب راحت‌تر: بعد از دوچرخه سواری ممکن است بلافاصله احساس خستگی داشته باشید اما هنگام خواب شب می‌بینید که چقدر به این خستگی احتیاج دارید. خستگی ناشی از ورزش، منجر به بهبود وضعیت خواب شما خواهد شد. دوچرخه سواری در سربالایی نیز یک فعالیت در فضای باز محسوب می‌شود و شما در معرض نور و هوای آزاد قرار خواهد داد. همین امر منجر به حفظ چرخه خواب خواهد شد.
دوچرخه سواری گروهی ، فروش دوچرخه ، قیمت دوچرخه
  1. مزیت‌های اجتماعی: روابط سالم و تعاملات اجتماعی کلید خوشبخت بودن و یافتن معنای زندگی است. دوچرخه سواری در سربالایی یا دوچرخه سواری در کوهستان نیز معمولا یک فعالیت اجتماعی محسوب می‌شود و اکثرا بیشتر دوچرخه سواران به‌صورت گروهی تمرین می‌کنند. این می‌تواند یک فرصت عالی برای ایجاد ارتباط‌های دوستانه و دوستی با افراد جدید باشد. افرادی که همانند شما از انجام یک فعالیت مشترک لذت می‌برند.
  2. لذت بردن از طبیعت: دوچرخه سواری در فضای باز، بیشتر از هر فعالیت دیگری به شما این امکان را می‌دهد تا از خیابان‌های تکراری و مسیرهای خسته کننده خارج شوید و از طبیعت لذت ببرید. محققان ژاپنی طی مطالعاتی که انجام داده‌اند، دریافته‌اند که انجام هرگونه فعالیت ورزشی در طبیعت، منجر به کاهش استرس و آرامش بیشتر افراد خواهد شد. بنابراین دوری از محیط شلوغ شهری و پر از استرس به آرامش بیشتر شما کمک خواهد کرد.
مطالعه کنید  دوچرخه سواری در بارداری

جمع‌بندی

انجام فعالیت‌های مهیج منجر به ایجاد حس خوب در بدن می‌شود. از این‌ رو بیشتر افراد در زندگی به دنبال پیدا کردن چنین فعالیت‌هایی هستند تا حس خوبی را تجربه کنند.

دوچرخه سواری در سربالایی یکی از فعالیت‌هایی مهیج و سالم است. فواید دوچرخه سواری در سربالایی تنها محدود به وضعیت روحی افراد نیست و بر روی وضعیت جسمانی نیز تأثیر قابل توجهی خواهد داشت.

بنابراین می‌توان گفت که دوچرخه سواری در سربالایی یا در کوهستان جزو ورزش‌های سالمی است که انجام منظم آن منجر بدن شما را به‌خوبی آماده و سرحال می‌کند. البته برای بزرگسالان برای شروع دوچرخه سواری، استفاده از دوچرخه برقی توصیه میشود.


چقدر این صفحه مفید بود؟

به ما امتیاز بدهید!

میانگین امتیاز: / 5. تعداد رای ها

هنوز رای داده نشده است!

3 دیدگاه برای “نکاتی که باید درمورد دوچرخه سواری در سربالایی بدانید!

  1. یوسف :

    سلام
    اطلاعات بسیار خوب ومفید در اختیار کاربران قرار دادید سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *