موتور برقی به اسکوتر برقی نیز معروف است و مزایای استفاده از موتور سیکلت برقی باعث شده سهم بزرگی از بازار واردات و فروش را به خود اختصاص بدهد. موتور برقی دارای تنوع رنگی بسیار بالایی است و همین امر موجب جلب توجه جوانان شده  است. موتور برقی دارای مزایا و معایب فراوانی است. به طور مثال استفاده از آن نیازمند شارژ برقی است و در دسترس بودن برق و عدم نیاز به استفاده از بنزین را می توان از مزایای آن دانست.

در گذشته موتورسیکلتهای برقی به دلیل محدودیت های حاکم بر آن، بسیار کم مورد استقبال قرار میگرفت. از جمله این محدودیت ها می توان به مواردی همچون سرعت پایین، پشتیبانی مسافت کم،قوانین اخذ گواهینامه، محدودیت حمل بار، طولانی بودن زمان شارژ و … اشاره کرد. در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی استفاده شده در موتور سیکلت برقی تمام این محدودیتها و کمبودها از بین رفته است.

تنوع رنگی موتورهای برقی

در حال حاضر موتورهای برقی مورد توجه قشری از جامعه قرار گرفته است. افرادی که به استفاده از این موتورها گرایش دارند اصولا دوستدار محیط زیست هستند و از سر و صدا و آلودگیهای زیادی که موتورسیکلت بنزینی ایجاد میکند خوششان نمی آید. موتور برقی به علت عدم استفاده از سوخت های فسیلی ، موجب آلودگی هوا و محیط زیست نمی شود بنابراین می توان آن را نوعی وسیله نقلیه سبز دانست.

عده ای فقط به علت بی صدا بودن موتور برقی از آن استفاده می کنند. موتورهای برقی برخلاف موتور های بنزینی آلودگی صوتی ناچیزی را ایجاد می کنند ، بنابراین می توانند گزینه مناسبی برای  موتورسواری های تفریحی باشند.

مطالعه کنید  مزایا موتور برقی

یکی دیگر از مسائل مهمی که سبب محبوبیت موتورهای برقی شده است، هزینه نگهداری پایین آنها است. با توجه به اینکه بسیاری از موتور ها صرفا جهت تفریح استفاده می کنند، هزینه نگهداری بالای موتورهای بنزینی برای آنها به صرفه نیست پس ترجیح می دهند از موتورهای برقی استفاده کنند. 

آیا رانندگی با موتور سیکلت برقی نیاز به گواهینامه دارد؟

از نظر قانونی هیچ تفاوتی مابین موتور برقی و بنزینی وجود ندارد. در واقع هر وسیله نقلیه ای که دو چرخ داشته باشد و به وسیله موتور حرکت کند، در دسته موتور ها قرار می گیرد.

با توجه به اینکه بیشترین آمار تصادفات شهری به موتورها اختصاص دارد، سختگیری های مربوط به این بخش بیشتر است زیرا بیشترین تصادفات با مرگ سرنشینان همراه است. درست است که موتورهای برقی نسبت موتورهای بنزینی سرعت پایین تری دارند اما در بسیار از مواقع بی صدا بودن آنها دردسر ساز می شود. در تاریکی، در هنگام پیچیدن در خیابان ها و … شاهد بیشترین آمار تصادف موتورهای برقی هستیم بنابراین وضع قانون و رعایت آن الزامی است.

اخذ گواهینامه برای موتور برقی اجباری است

چرا گواهینامه برای موتور سیکت برقی لازم است؟

در گذشته حساسیت و سختگیری نسبت به موتورهای برقی وجود نداشت زیرا استفاده از آنها چندان فراگیر نبود. عدم وجود قوانین سختگیرانه سبب شده بود که این موتورها بدون نیاز به گواهینامه و یا پلاک اجازه تردد داشته باشند.

همین عوامل سبب شد که موتور برقی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد مخصوصا در میان بانوان. با توجه به اینکه موتور سواری بانوان در عرف جامعه مورد پذیرش قرار نگرفته است بانوان نمی توانند به راحتی موتور سواری کنند. اما نداشتن پلاک موتور برقی سبب طیف خاطر آنها شده و آنها از این وسیله جهت تفریح استفاده می کردند. نکته دیگری که وجود داشت عدم نیاز به بیمه بود که هزینه نگهداری، خرید و … موتورهای برقی را کاهش می داد.

استقبال بانوان از موتور برقی

با گذر زمان میزان مانور موتورهای برقی مخصوصا توسط نوجوانان در معابر افزایش پیدا کرد. با توجه به اینکه هیچ عامل نظارتی بر عملکرد موتورهای برقی وجود نداشت، رفته رفته آمار حوادث و تصادف های پیش آمده با این موتور افزایش یافت. عدم وجود پلاک و یا گواهینامه امکان بررسی و پیگیری تصادفات را به حداقل ممکن رساند و همین امر موجب شد مسئولین وارد عمل شوند.

مطالعه کنید  افزایش سرعت و قدرت موتور برقی با راهکارهایی عالی

اخیرا طبق قانون تمامی موتورهای برقی نیازمند اخذ پلاک و گواهینامه هستند تا عملکرد آنها نیز مانند سایر وسایل نقلیه تحت نظر باشد. به طور کلی طبق قانون مصوب رانندگی تردد، با موتور برقی که حجم کمتر از 50 سی سی دارد ممنوع است.

این قانون هنوز توسط فروشندگان نادیده گرفته می شود و آنها موتور برقی را به عنوان وسیله نقلیه ای که نیاز به پلاک و گواهینامه ندارد، به فروش می رسانند اما باید گفت طبق قانون هر موتور برقی که در خیابان عبور و مرور کند نیازمند اخذ پلاک و گواهینامه است (حتی در کوتاه مدت و یا فقط به قصد تفریح).  

چقدر این صفحه مفید بود؟

به ما امتیاز بدهید!

میانگین امتیاز: / 5. تعداد رای ها

هنوز رای داده نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *