فواید دوچرخه سواری بانوان

 

دوچرخه سواری نوعی ورزش هوازی است که مداومت انجام آن سبب حفظ تناسب اندام و سلامتی می شود. دوچرخه سواری بنا برعرف جامعه در بین آقایان بیشتر از بانوان مورد استقبال و استفاده قرار گرفته است. اما دوچرخه سواری بانوان فواید بیشماری دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

دوچرخه سواری بانوان

  • در حین دوچرخه سواری میزان تولید دوپامین ( انتقال دهنده عصبی ) افزایش می یابد. این افزایش سبب افزایش سوخت و ساز بدن می شود.
  • زنان بیش از مردان مستعد ابتلا به فشار خون هستند. دوچرخه سواری در کاهش ابتلا به بیماری فشار خون نقش بسزایی دارد.
  • به علت ساختار بدنی متفاوت مردان و زنان، زنان فشار مفصلی کمتری را می توانند تحمل کنند. دوچرخه سواری فشار مفصلی کمی را برای بانوان در پی دارد.
  • کاهش استرس یکی دیگر از پیامدهای این ورزش برای بانوان است.
  • با افزایش سن کیفیت خواب تقلیل می یابد و این امر در زنان شایع تر است. در جهت بهبود کیفیت خواب در بانوان، دوچرخه سواری بهترین انتخاب است.
  • بانوانی که از چاقی گلابی شکل(پا، شکم، باسن) رنج می برند با انجام این ورزش می توانند به سرعت به اندام مورد علاقه خود دست یابند.
  • افزایش قدرت یادگیری و تمرکز از محاسن دیگر دوچرخه سواری بانوان است.
  • مادرانی که عادت به دوچرخه سواری دارند همراهان بهتری برای کودکان خود هستند زیرا این ورزش اثر مثبتی بر روی خلق و خو دارد.
  • افزایش میل جنسی از مزایای دیگر دوچرخه سواری است پس مداومت به انجام این ورزش می تواند در طولانی مدت سبب افزایش کیفیت روابط زناشویی شود.
  • ورزش دوچرخه سواری در کنار سایر ورزش های مکمل می تواند در تقویت عضلات کمر و کاهش درد آن موثر باشد.
  • با توجه به اینکه در دوران بارداری بانوان با درد کمر، خشکی مفاصل و … مواجه می شوند، انجام ورزش دوچرخه سواری بهترین انتخاب برای آنها در این دوران است.
  • افزایش طول عمر یکی دیگر از مزایای دوچرخه سواری بانوان است.
  • افزایش لذت از محیط اطراف یکی دیگر از محاسن این ورزش است زیرا در حین دوچرخه سواری مانعی برای جدا کردن فرد از محیط بیرون وجود ندارد.
  • با توجه به اینکه دوچرخه سواری در جامعه ما همواره محدود به آقایان بوده است، حضور بانوان در این عرصه سبب افزایش اعتماد به نفس و خودباوری آنها می شود.
مطالعه کنید  زمان مناسب دوچرخه سواری برای لاغری

بانوان دوچرخه سوار مادرانی شاداب تر هستند.

همچنین شایان ذکر است امروزه دوچرخه های برقی و دوچرخه های تاشو جهت سهولت دوچرخه سواری و حمل آن برای بانوان امکانات و امتیازات مثبتی را به ارمغان آورده است.

قانون دوچرخه سواری بانوان در ایران

همانطور که در بالا اشاره شد ورزش دوچرخه سواری به عنوان یک ورزش هوازی برای سلامت بدن مفید است. اما از دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه نیز استفاده می شود. عرف جامعه این ورزش را برای بانوان نمی پسندد به طوری که بسیاری حتی متصور هستند که برای دوچرخه سواری منع قانونی وجود دارد. اما باید گفت از نظر قانون زمانی کاری جرم به حساب می آید که برای آن مجازاتی در نظر گرفته شود. طبق قوانین مصوب جمهوری اسلامی ایران، هیچ قانونی مبنی بر جرم بودن دوچرخه سواری بانوان وجود ندارد.

بر اساس گفته های بالا می توان نتیجه گرفت که آنچه تا به امروز مانع از دوچرخه سواری بانوان شده است عرف جامعه بوده نه منع قانونی. لازم به ذکر است اگر بانوان در حین دوچرخه سواری پوشش مناسبی نداشته باشند، به علت منع قانونی بدحجابی، ممکن است خاطی و مجرم تلقی شوند اما در غیر این صورت صرفا به علت سوار شدن بر دوچرخه مجرم نیستند.

سخن پایانی

ورزش برای حفظ سلامت انسان ها مفید است و بانوان نیز از این امر مستثنی نیستند. همانطور که در بالا اشاره شد دوچرخه سواری از ورزش های مفید برای بانوان است اما آنچه سبب محدودیت استفاده از آن شده است عدم وجود فرهنگ سازی در جامعه است. با توجه به ضعف فرهنگی در این حوزه، حضور بانوان دوچرخه سوار در سطح شهر با واکنش های منفی همراه است.

مطالعه کنید  معرفی دوچرخه حرفه ای هماهنگ با ضربان قلب

بنابراین بهتر است تا زمانی که این فرهنگ توسط عموم مردم جامعه پذیرفته نشده است پیست های مخصوصی برای دوچرخه سواری بانوان تعبیه شود تا آنها نیز بتوانند با استفاده از این ورزش سلامت خود را تضمین کنند. اما نباید از اهمیت جایگزینی وسایل نقلیه آلاینده با دوچرخه غافل شد و بهتر است در راستای همه گیری این فرهنگ تلاش شود.

در نهایت باید گفت این ورزش نیز همچون سایر ورزش ها اگر اصولی انجام نشود ممکن است با عوارضی همراه باشد که این عوارض تنها مختص بانوان نیست.

چقدر این صفحه مفید بود؟

به ما امتیاز بدهید!

میانگین امتیاز: / 5. تعداد رای ها

هنوز رای داده نشده است!

1 دیدگاه برای “دوچرخه سواری بانوان در ایران (قوانین و مقررات)

  1. زهرا :

    دیدگاه من اینه که….هوووووووفففففف…. خیلی ناراحتم… خیلی…. ورزش هم نتونیم کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *