فواید و تاثیرات مثبت دوچرخه سواری در زندگی ما

در این مقاله قصد داریم در مورد فواید دوچرخه سواری و  تغییر مثبتی که دوچرخه سواری در زندگی شما ایجاد خواهد کرد صحبت کنیم، پس اگر یکی از کسانی هستید که تردید دارید دوچرخه یا دوچرخه برقی و یا حتی دوچرخه تاشو را به زندگی خود اضافه کنید با ما در این مقاله همراه شوید.

برای داشتن تناسب اندام و سلامتی باید از نظر جسمی تحرک داشته باشید. فعالیت بدنی منظم می تواند شما را در برابر بیماری های جدی مانند چاقی ، بیماری های قلبی ، سرطان ، بیماری های روحی ، دیابت و آرتروز محافظت کند. دوچرخه سواری منظم یکی از بهترین راه ها برای کاهش خطر مشکلات سلامتی مرتبط با سبک زندگی بی تحرک است.

دوچرخه سواری ورزشی سالم و کم تأثیر است که می تواند در تمام سنین از کودکان خردسال تا بزرگسالان از آن لذت ببرد. همچنین برای محیط زیست سرگرم کننده ، ارزان و مناسب است.

رفتن و برگشتن از محل کار یا مغازه با دوچرخه یکی از کارآمدترین روش ها برای ترکیب ورزش منظم با برنامه فعالیتهای روزمره است. تخمین زده می شود هر روز یک میلیارد نفر از حمل و نقل گرفته تفریح ​​و ورزش دوچرخه سواری می کنند.

دوچرخه سواری برای سلامتی و تناسب اندام

فقط با دو تا چهار ساعت دوچرخه سواری در هفته میتوانید رفته رفته سلامت خود را بهبود بخشید.

 مزایای دوچرخه سواری عبارت است از:

فشار کم: فشار و آسیب کمتری نسبت به سایر اشکال ورزش به بدن میارود.

تمرین خوب عضلانی:در زمان دوچرخه سواری هنگامی که رکاب میزنید ، همه عضلات اصلی بدن فعال و درگیر این فعالیت میشوند.

ورزشی آسان : برخلاف دیگر ورزش ها ، دوچرخه سواری به مهارت بالایی نیاز ندارد. اکثر مردم می دانند که چگونه دوچرخه سواری کنند و پس از یادگیری ، فراموش نمیکنند.

برای قدرت و استقامت مفید است : دوچرخه سواری یک ورزش هوازی است که باعث افزایش قدرت بدنی و قدرت ریه ها و سلامت تنفس میشود.

ورزشی انعطاف پذیر: در صورت بهبودی از آسیب یا بیماری ، دوچرخه سواری برای شروع می تواند با شدت بسیار کمی انجام شود ، همچنین می توانید دوچرخه سواری را به یک تمرین بدنی سخت کنید.

یک راه سرگرم کننده برای تناسب اندام : اگر شما قصد ماجراجویی و میخواهید به جای خاصی بروید میتوانید با دوچرخه بروید ، اگر میخواهید با دوستانتان در شهر ، پارک بگردید میتوانید به صورت گروهی با دوچرخه این کار را انجام دهید.

اگر میخواهید به سر کار بروید یا به مغازه برای خرید روزانه بروید میتوانید با دوچرخه این کار را انجام دهید که یک تفریح هم کرده باشید.

با زمان مناسب – به عنوان یک وسیله نقلیه ، دوچرخه میتواند جایگزین خودرو ، اتوبوس قطار شود که این وسایل نقلیه هیچگونه تحرکی در آنها انسان ندارد برخلاف دوچرخه که تحرک بدنی در استفاده از آن داریم و یک ورزش مناسب برای سلامتی بدن و روان است.

فواید دوچرخه سواری منظم برای سلامتی

دوچرخه سواری عمدتا یک ورزش هوازی است ، به این معنی که قلب ، رگ های خونی و ریه ها همه تمرین می کنند. شما عمیق تر نفس می کشید ، عرق می کنید و دمای بدن را افزایش می دهید ، که سطح سلامت بدن را بهبود می بخشد.

از مزایای سلامتی دوچرخه سواری منظم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش سلامت قلب عروق

افزایش قدرت و انعطاف پذیری عضلات

فشار بسایر کم به مفصل

کاهش سطح استرس

بهبود وضعیت و هماهنگی اعضا بدن

تقویت استخوانها

کاهش سطح چربی بدن

پیشگیری یا مدیریت بیماری

کاهش اضطراب و افسردگی

دوچرخه سواری و مسائل خاص بهداشتی

دوچرخه سواری می تواند سلامت جسمی و روانی را بهبود بخشد و احتمال بروز بسیاری از مشکلات سلامتی را کاهش دهد.

چرا دوچرخه سواری خوب است؟

دوچرخه سواری اختلالات خواب را از بین میبرد.به نسبت دویدن دوچرخه سواری فشار بسیار کمی به مفاصل و زانو وارد میکند.دوچرخه سواری منجر به چربی سوزی ، عضله سازی در ماهیچه پا و ران می شود.

1- با بی خوابی خداحافظی می کنید

بی خوابی و دوچرخه سواری

شاید تعجب کنید که اگر به شما بگوییم چنانچه اختلال در خواب دارید حتما دوچرخه سواری را امتحان کنید، چون به احتمال بالای 99% این مشکل شما حل خواهد شد!

یکی از علت های بی خوابی متعادل نبودن انرژی مصرف شده و انرژی درونی ما است و از آنجایی که دوچرخه سواری به میزان قابل توجهی انرژی را مصرف می کند لذا باعث خوابیدن عمیق تر و بهتر می شود.

از طرفی در دانشگاه جورجیا بعد از تحقیق زندگی صدها نفر طی ده ها سال، به این موضوع پی بردند که چربی های ناسالم و عضلات ضعیف یکی از عوامل اصلی اختلالات خواب است. 

افراد جوان به دلیل قدرت بالای قلب این مشکلات را کمتر حس خواهند کرد اما مشکل اصلی از زمانی آغاز می شود که وارد سن 55 الی 60 سالگی می شویم و اختلالات خواب دردسرهای خود را شروع خواهند کرد.

مطالعه کنید  ورزش بیشتر با دوچرخه برقی یا دوچرخه پدالی، کدام؟

یکی دیگر از دلایلی که دوچرخه سواری می تواند موجب بهتر خوابیدن شود کاهش استرس و اضطراب های ناشی از زندگی های ماشینی است.

2- هوشمندانه می دوید

دوچرخه سواری در شهر

به لحاظ تاثیر گذاری دوچرخه سواری، شباهت بسیار زیاد به دویدن دارد، با این تفاوت که در دو وزن شما فشار زیادی به بدن شما وارد می کند و در نتیجه خستگی زودتر و ضایعه های عضلانی و مفصلی برای شما ایجاد می کند اما در دوچرخه سواری چنانچه زوایای زانو درست رعایت شوند هیچ گونه آسیبی به بدن وارد نخواهد کرد. 

تحقیقات یکی از دانشگاه های معتبر دنیا برای مدت زمان طولانی افرادی که دوی حرفه ای می کنند را همزمان با افراد دوچرخه سوار مورد مطالعه قرار دادند و نتیجه این بود که دونده ها 1.5 الی 3 برابر دچار ضایعاتی همچون آسیب دیدگی عضلات، التهاب عصب ها و کوفتگی می شوند.

توصیه ما در دنرو این است که در صورتی که از صفر بدون هیچ گونه تحرکی دوچرخه سواری را شروع کنید، حتما برای مدتی از دوچرخه های برقی کمک بگیرید تا عضلات شما برای دوچرخه سواری قدرت لازم را پیدا کنند.

3- ذهن تان قوی می شود

فروش انواع دوچرخه برقی

رابطه ی بسیار مستقیمی بین ورزش کردن و سلامتی و قدرت مغز ما وجود دارد، ورزش به دلیل افزایش پمپاژ خون در بدن تا میزان 30 الی 80 درصد موجب سلامت مغز ما می شود.

البته تحقیقات نشان داد این افزایش جریان خون تا ساعت ها بعد از اتمام ورزش در بدن و مغز ادامه دارد و در نتیجه ورزش لذت بخشی مانند دوچرخه سواری می تواند با بالابردن سرعت گردش خون در بدن و مغز از بیماری هایی همچون آلزایمر جلوگیری کرده و سلامت ذهن ما را تضمین کند.

4-  تناسب اندام خواهید داشت

تناسب اندام با دوچرخه سواری

جالب اینکه دوچرخه سواری فقط چربی سوزی نمی کند، بلکه منجر به عضله سازی در ماهیچه ها پا و ران می شود. با افزایش دوچرخه سواری در سیکل مثبت چربی سوزی بیشتر خواهید افتاد چرا که با افزایش حجم عضلانی بدن، سرعت کالری سوزی حتی در زمان هایی که فعالیت شما کم است، به صورت تصاعدی افزایش پیدا می کند.

البته در صورتی که این تمرینات تحت نظارت یک مربی دوچرخه سواری باشند می تواند نتایج چشم نوازی در عضلات و تناسب اندام شما ایجاد کند.

5- اقتصادی تر زندگی می کنید

خرید دوچرخه ارزان

اگر بخواهیم مشکلات حمل و نقل درون شهری با خودرو شخصی شامل ترافیک، نبود جای پارک کافی، هزینه پارکینگ، هزینه های بیمه و تعمیر و نگهداری خودرو و آلودگی را در نظر بگیریم، و از طرفی دشواری های حمل و نقل با اتوبوس یا مترو شامل اتلاف زمان در صف های طولانی، ترافیک، هزینه ی سفر، جمعیت، کوفتگی، بیماری های ویروسی و ازدحام را مد نظر قرار دهیم، قطعا به این موضوع پی خواهیم برد که با دوچرخه می توانیم بدون ترافیک، بدون آلودگی، بدون اتلاف زمان، بدون هزین های تعمیر و نگهداری و بیمه و سوخت و نهایتا ارزان و لذت بخش سفر کنیم و نکته بسیار مهم این است که به کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی و آینده فرزندان خود کمک کرده ایم.

6-‌ ریه های سالم تر خواهید داشت

از آنجایی که دوچرخه سواران به دلیل ماهیت دوچرخه می توانند از مسیر های میانبر و غیر اصلی تردد کنند طبیعیست که کمتر از سایرین در معرض آلودگی ناشی از ترافیک قرار می گیرند. شاید تعجب کنید اگر مطلع شوید هنگامی که از خودروی شخصی خود برای تردد استفاده می کنید، تا ده برابر دوچرخه سوارها آلودگی به درون ریه های خود می کشید. از این روست که دوچرخه سواران ریه های سالم و پاک دارند.

7-جسم و ذهن و روح سالم تری می سازید

تحقیقات معتبر این را ثابت کرده است که سلامت اشخاصی که تحرک بیشتری در زندگی دارند نسبت به افراد ساکن، بیشتر است

فعالیت های روزمره با ترشح آدرنالین و اندروفین باعث افزایش اعتماد به نفس افراد می شود، یکی از فعالیت های شادی بخش و لذت آفرینی که می توانید تجربه کنید دوچرخه و دوچرخه سواری است که همانطور که ذکر شد به دنبال خود افزایش اعتماد به نفس در شما را منجر می شود.

یکی از دلایل لذت بخش بودن دوچرخه سواری این است که شما با دنیای بیرون ارتباط بیشتری خواهید داشت، تحقیقات نشان داده است که فضاهای بسته و مصنوعی منشا بسیاری از بیماری های بشر است، دیدن مناظر طبیعی زیبا و متفاوت روحیه نشاط و سرخوشی را برای شما به ارمغان می آورد.

یکی از نکات جالب این است که دوچرخه یا حتی دوچرخه برقی سواری موجب فعال شدن مغز ما و افزایش قدرت ذهن برای حل مسائل پیچیده ی زندگی های امروزی می شود.

مطالعه کنید  بهترین برند دوچرخه کودک در آمریکا

8- با بیماری های رایج خداحافظی می کنید

تحقیقات طی سالهای طولانی نشان داده است که دوچرخه سواری امید به زندگی را افزایش می دهد، چون با دوچرخه یا دوچرخه برقی سواری ضربان قلب ما افزایش پیدا می کند و خود با سرعت بالاتری گردش می کند، چربی کمتری در بدن ذخیره می شود و در نتیجه چربی دور قلب کاهش پیدا می کند.

این خصوصیت است که دوجرخه سواری را به یکی از روشهای مثمر ثمر برای کم کردن خطر ابتلا به بیماری های عمده علت مرگ یعنی نارسایی قلبی و سرطان تبدیل کرده است.

البته تحقیقات علمی در انجمن های پزشکی نیز این موضوع را تایید کرده و اذعان داشته اند که دوچرخه سواران نسبت به سایرین تا 50% کمتر به مشکلات قلبی و تومور مبتلا شده اند.

9- لاغر می شوید

لاغری با دوچرخه سواری

دوچرخه سواری روش خوبی برای کنترل یا کاهش وزن است ، زیرا باعث افزایش متابولیسم بدن ، عضله سازی و سوزاندن چربی بدن می شود. اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید ، دوچرخه سواری باید با یک برنامه غذایی سالم همراه باشد. دوچرخه سواری نوعی ورزش آسان است و می توانید زمان و شدت آن را تغییر دهید .

دوچرخه سواری یکی از لذت بخش ترین راه های چربی سوزی است، تحقیقات نشان داده است که دوچرخه سواران غیر حرفه ای چیزی بین 300 الی 1200 کالری در هر ساعت دوچرخه سواری می سوزانند که قابل تصور است دوچرخه سواران حرفه چقدر بیشتر کالری سوزی خواهند داشت

تحقیقات نشان می دهد که روزی نیم ساعت دوچرخه سواری در طی یک سال نزدیک به پنج کیلوگرم چربی می سوزاند.

شیرین ترین قسمت ماجرا اینجاست که بر خلاف سایر ورزش ها، شما در دوچرخه سواری فقط لذت می برید و از سختی سایر روش های چربی سوزی خبری نیست و در عین حال کالری فوق العاده ای مصرف می کنید

10- دیرتر پیر خواهید شد

پیری و دوچرخه سواری

در دوچرخه سواری شما مدام از مغز خود برای پیدا کردن بهترین مسیر ها استفاده خواهید کرد و این باعث می شود تا مغز شما همیشه فعال بوده و کرختی های مغز ناشی از استفاده از گوشی های هوشمند و نرم افزارهای آن و مضرات آن برای مغز کاهش پیدا کنند.

یکی از فواید دوچرخه سواری این است که می توانید همیشه مسیر های جدیدی را کشف و در آن تردد کنید و علم پزشکی این را ثابت کرده که دیدن مکان های جدید مغز را همیشه سرزنده و شاداب نگه می دارد و از آنجایی علم عصب شناسی ثابت کرده است که پیری انسان ها از مغز آنها شروع می شود، لذا دوچرخه سواری فرایند پیری را به تاخیر می اندازد.

11- روابط سالم تان توسعه پیدا خواهد کرد

دوچرخه سواری گروهی

از آنجایی که در تمام دنیا دوچرخه سواران معمولا در محیط های اجتماعی جذب هم می شود و اصطلاحا همرکابی آنها باعث به وجود آمدن روابط اجتماعی سالم و با کیفیت می شود.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد یکی از 3 عامل احساس خوشبختی در انسان، روابط اجتماعی سالم و گسترده است و این یکی از نتایج بینظیر دوچرخه سواری است.

12-  در زندگی بیشتر پیشرفت می کنید

وقتی شما از دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه استفاده می کنید، علاوه بر اینکه در زمان خود صرفه جویی کرده و با حفظ تناسب اندام ما، افزایش اعتماد به نفس و سلامتی قلب و ذهن، تمام موجبات پیشرفت و رشد بیشتر در زندگی ما را فراهم می کند.

13- روابط جنسی تان لذت بخش تر می شوند

همه ما به این موضوع واقف هستیم که رابطه جنسی یکی از نیازهای اساسی فیزیولوژیکی بدن ما بوده و منظم بودن این رابطه عمر انسان را طولانی خواهد کرد.

طبق تحقیقات انجام شدهدر انستیتو سلامتی کلیولند، آقایانی که ارگاسم منظم دارند 4 الی 5 سال عمر بیشتر نسبت به سایر مردها خواهند داشت

اما رابطه آن با دوچرخه سواری چیست، این است که عضله های که در دوچرخه سواری قوی می شوند دقیقا همان عضلاتی هستند که در رابطه جنسی با جنس مخالف استفاده می شوند و طول رابطه را تا 2.5 برابر افزایش می دهند و از طرفی یکی از فواید اصلی دوچرخه سواری این است که دقیقا مانند کوه نوردی موجب ترشح هورمون هایی می شود که تمایل و انگیزه برای رابطه جنسی طولانی تر را تقویت می کنند

14- سیستم ایمنی بدن تان تقویت خواهد شد

توصیه همیشگی تمامی متخصصین تغذیه و فیزیولوژی برای داشتن یک سیستم ایمنی قوی تغذیه مناسب ،خواب کافی و ورزش بوده است.

مطابق با تحقیقات انجام شده روی هزاران انسان طی 70 سال این موضوع را ثابت کرد که دوچرخه سواران از سیستم ایمنی بالاتری نسبت به سایرین برخوردار بوده و تا 50% کمتر از سایرین به بیماری های ویروسی از جمله آنفولانزا و سرماخوردگی مبتلا می شوند.

مطالعه کنید  دوچرخه سواری بانوان در ایران (قوانین و مقررات)

یکی از اساتید دانشگاه تاون این موضوع را اثبات نمود که یکی از فواید دوچرخه سواری این است که منجر به ساخت پروتئین در بدن شده و در نتیجه گلبولهای سفید خون را به جریان انداخته و سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد.

15- خوراکی ها خوشمزه تر می شوند

رژیم دوچرخه سواری

معمولا افرادی که ورزش نمی کنند هنگام خوردن هر نوع خوراکی دچار غذاب وجدان می شوند و اینجاست که دوچرخه سواران بدون هیچ گونه احساس گناه از خوردن هر خوراکی نسبت به افراد کم تحرک، لذت بیشتری می برند.

همانطور که دیدید فواید دوچرخه سواری بیشمار هستند و به همین دلیل است که مردم در بسیاری از کشورهای توسعه یافته که به فواید دوچرخه سواری پی برده اند این وسیله را بسته به کاربری آن در انواع مختلف از جمله دوچرخه کوهستان، دوچرخه شهری ، دوچرخه تاشو و حتی دوچرخه برقی به عنوان یکی از بخش های جدا نشدنی زندگی خود انتخاب کرده اند.

حتی یکی از نکات قابل توجه در این کشور ها این است که با توسعه موتور برقی و تبدیل شدن موتور های بنزینی به موتور برقی ، افرادی که قصد مهاجرت از موتور سیلکت بنزینی به موتور برقی را داشته اند بعد از آشنایی با دوچرخه برقی تمایل بیشتری برای استفاده از دوچرخه پیدا کرده اند. ناگفته نماند که وام خرید دوچرخه ، وام خرید دوچرخه برقی و همچنین شرایط خرید اقساطی دوچرخه و دوچرخه برقی استفاده از دوچرخه را دو چندان اقتصادی کرده است.

دوچرخه، کنترل ، درمان و پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی

بیماری های قلبی عروقی شامل سکته ، فشار خون بالا و حمله قلبی است. دوچرخه سواری منظم قلب ، ریه ها و گردش خون شما را تحریک میکند و بهبود می بخشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

دوچرخه سواری ماهیچه های قلب شما را تقویت می کند ، نبض کم را کاهش می دهد و سطح چربی خون را کاهش می دهد. تحقیقات همچنین نشان می دهد افرادی که برای کار دوچرخه سواری می کنند ، دو تا سه برابر کمتر از مسافران اتومبیل در معرض آلودگی قرار دارند ، بنابراین عملکرد ریه آنها بهبود می یابد.

یک مطالعه دانمارکی که بیش از 14 سال با 30،000 نفر از افراد 20 تا 93 ساله انجام شد ، نشان داد که دوچرخه سواری منظم مردم را از بیماری قلبی محافظت می کند.

دوچرخه سواری و سرطان

بسیاری از محققان رابطه بین ورزش و سرطان ، به ویژه سرطان روده بزرگ و پستان را بررسی کرده اند. تحقیقات نشان داده است که اگر دوچرخه سواری کنید ، احتمال سرطان روده کاهش می یابد. برخی شواهد نشان می دهد که دوچرخه سواری منظم خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد.

دیابت و دوچرخه سواری

میزان دیابت نوع 2 در حال افزایش است و یک نگرانی جدی در مورد بهداشت عمومی است. تصور می شود عدم فعالیت بدنی دلیل اصلی ایجاد این بیماری در افراد است. تحقیقات گسترده در فنلاند نشان داد ، افرادی که بیش از 30 دقیقه در روز دوچرخه سواری می کنند 40 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

آسیب دیدگی استخوان ، آرتروز و دوچرخه سواری

دوچرخه سواری قدرت ، تعادل و هماهنگی را بهبود می بخشد. همچنین ممکن است به جلوگیری از سقوط و شکستگی کمک کند. در صورت ابتلا به آرتروز ، دوچرخه سواری یک نوع ایده آل برای ورزش است ، زیرا این ورزش کمترین فشار و تاثیر را بر روی مفاصل وارد میکند.

دوچرخه سواری برای افرادی که پوکی استخوان دارند هم مناسب است زیرا در این ورزش لازم نیست وزن تحمل کنید.

بیماری روانی و دوچرخه سواری

شرایط سلامت روان مانند افسردگی ، استرس و اضطراب را می توان با دوچرخه سواری منظم کاهش داد. این به دلیل تأثیرات خود ورزش و به دلیل لذتی است که دوچرخه سواری می تواند برای شما به همراه داشته باشد.

افراد معلول و آسیب دیده چگونه دوچرخه سواری کنند؟

چرخه های دستی شبیه سه چرخه های خوابیده است اما به جای پدال پا با دست کار می کند. در صورت لزوم می توان از تسمه های ولکرو برای محکم نگه داشتن عقربه ها روی پدال استفاده کرد.

این سبک از سه چرخه باعث می شود که افراد قطع عضو ، افراد آسیب دیده در ستون فقرات و افرادی که دارند از سکته مغزی بهبود میابند ، به عنوان نوعی ورزش و تفریح دوچرخه سواری کنند. دوچرخه سواران دستی از مزایای قلبی عروقی و هوازی مشابه سایر دوچرخه سواران برخوردار می شوند.

چقدر این صفحه مفید بود؟

به ما امتیاز بدهید!

میانگین امتیاز: / 5. تعداد رای ها

هنوز رای داده نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *