راهنمای جامع دوچرخه سواری در بارداری

این یک واقعیت است که ورزشی مانند دوچرخه سواری در بارداری ، شما را برای یک زایمان راحت آماده می‌کند. از این‌رو بانوان دویدن، دوچرخه سواری، شنا یا هر نوع ورزش دیگری را برای این دوران انتخاب می‌کند تا از افزایش وزن زیاد جلوگیری کنند و وضعیت جسمانی بهتری نیز در این دوران داشته باشند. شاید انتخاب بعضی از بانوان دوچرخه سواری در بارداری باشد، اما اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشند. در این مطلب قصد داریم، بیشتر در مورد دوچرخه سواری برای زنان باردار و نکات آن متمرکز شویم.

آیا دوچرخه سواری در زمان بارداری ضرر دارد؟

در حالت عادی دوچرخه سواری در زمان بارداری ، شما را برای یک زایمان راحت آماده می‌کند. از این‌رو بانوان دویدن، دوچرخه سواری، شنا یا هر نوع ورزش دیگری را برای این دوران انتخاب می‌کنند تا از افزایش وزن زیاد جلوگیری کنند و وضعیت جسمانی بهتری نیز در این دوران داشته باشند.

بارداری و دوچرخه سواری

نکات دوچرخه سواری در بارداری:

ورزش در این شرایط بسته به شرایط بدنی هر فرد متفاوت است. اما در حالت کلی پزشکان نکاتی کلی برای این نوع ورزش در دوران بارداری در نظر گرفته‌اند، که عبارتند از:

زن باردار دوچرخه سوار

1- مشورت کردن با پزشک خود: سعی کنید در اولین ملاقات با پزشک خود به آن‌ها بگویید که چه میزان دوچرخه سواری می‌کنید و تا چقدر می‌خواهید این ورزش را در طول بارداری ادامه دهید. پزشک نیز با بررسی وضعیت بارداری و جسمانی شما در صورتی‌که دلیلی برای متوقف کردن یا محدود کردن دوچرخه سواری مشاهده کند، به شما اطلاع خواهد داد. در غیر این صورت می‌توانید فعالیت خود را در طول بارداری ادامه دهید.

ورزش بارداری

2- به علائم بدنتان گوش دهید: شما یک انسان کامل را درون خود پرورش می‌دهید، بنابراین باید این دوران را کاملاً جدی بگیرید و نسبت به تمامی علائم بدن خود حساس باشید. بنابراین در طول دوچرخه سواری به علائم بدن خود توجه کنید و اگر بدن شما می‌گوید که وقت آن است که سرعت را کم یا ورزش را متوقف کنید، بهتر است به آن گوش دهید. در این حالت دوچرخه سواری در زمان بارداری، آسیبی به وضعیت شما یا جنین وارد نمی‌کند.

تصویر زن باردار با دوچرخه

3- سه ماه اول را جدی بگیرید: سه ماه اول بارداری با ایجاد جفت، بدن با شرایط جدیدی مواجه می‌شود که برای بدن بانوان بسیار خسته کننده خواهد بود. بنابراین بدن در این دوره از بارداری بیشتر از حد معمول خسته خواهد شد. از این‌رو برای دوچرخه سواری در سه ماه اول بارداری باید این موضوع را در نظر بگیرید و از ورزش‌های سنگین خودداری کنید.

مطالعه کنید  دوچرخه سواری بانوان در ایران (قوانین و مقررات)

در نتیجه بهتر است دوچرخه سواری برای مسافت‌های طولانی و دشوار را در این دوران محدود نمایید و صبح‌ها که انرژی بیشتری دارید، کمی دوچرخه سواری کنید. برای سه ماهه دوم و سوم بارداری نیز شما می‌توانید دوچرخه سواری را ادامه دهید اما بهتر است طی این دوران در مورد میزان فعالیت خود با پزشک مشورت داشته باشید.

زن دوچرخه سوار حامله

4- به میزان تعادل بدنتان توجه داشته باشید: در صورتی‌که در حین دوچرخه سواری احساس کردید که تعادل شما تحت تأثیر قرار گرفته است، ارتفاع صندلی خود را پایین بیاورید تا پاهای شما هنگام توقف راحت‌تر به زمین برسد. همچنین سعی کنید مسیرهایی ساده و کم ترافیکی را برای دوچرخه سواری انتخاب کنید. در حین باران، برف یا یخبندان نیز به‌هیچ‌وجه دوچرخه سواری نکنید.

5- کمر درد یا درد لگن را ساده نگیرید: بدن شما در طول حاملگی مرتباً در حال تغییر است و ممکن است با عوارضی نظیر کمر درد، درد دنده‌ها و لگن درد مواجه شوید. از این‌رو، در صورتی که با این عوارض در طول حاملگی مواجه شدید، بهتر است استراحت بیشتری داشته باشید و دوچرخه سواری را متوقف کنید.

چگونه در زمان بارداری دوچرخه سواری کنیم

6- زین مناسبی برای دوچرخه سواری انتخاب کنید: افزایش وزن در طول بارداری سالم و طبیعی است، اما زمانی‌که وزن شما بیشتر می‌شود ممکن است زین دوچرخه برای شما خیلی راحت نباشد. از این‌رو سعی کنید از زین‌های بزرگتری برای دوچرخه سواری در بارداری استفاده کنید.

دوچرخه سواری در زمان بارداری

7- نوشیدن آب را فراموش نکنید: نوشیدن آب یکی از نکاتی است که بانوان در طول بارداری باید به آن توجه داشته باشند. در سه ماه اول بارداری، کم آبی بدن می‌تواند منجر به ایجاد اختلال در رشد کودک شود. بنابراین در طول دوچرخه سواری حتماً یک بطری آب با خود داشته باشید.

عکس زن باردار دوچرخه سوار

با در نظر گرفتن این نکات بانوان می‌توانند این ورزش مهیج در زمان بارداری را ادامه دهند تا بتوانند بارداری و زایمان راحتی داشته باشند. اما در نظر داشته باشید که اگر مبتدی هستید و تا به حال دوچرخه سواری نداشته‌اید بهتر است با احتیاط بیشتری این ورزش را در طول بارداری انجام دهید. البته یکی دیگر از پیشنهاد خوبی که می توان برای خانم ها در این دوران داشت استفاده از دوچرخه های برقی است، چرا که سیستم برقی این دوچرخه ها از فشار آوردن زیاد به دوچرخه سوار جلوگیری می کند و می توان انرژی لازم برای دوچرخه سواری را مدیریت کرد.

زن باردار سوار دوچرخه

برای خرید دوچرخه مناسب در این دوران می‌توانید به وبسایت دنرو مراجعه کنید تا دوچرخه‌ای مناسب و با کیفیت در این شرایط حساس داشته باشید.

مطالعه کنید  24 فایده شگفت انگیز دوچرخه سواری

چقدر این صفحه مفید بود؟

به ما امتیاز بدهید!

میانگین امتیاز: / 5. تعداد رای ها

هنوز رای داده نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *