دوچرخه سواری برای دیسک کمر

روزانه چند دقیقه ورزش می کنید؟

تا به حال کمر درد شدید را تجربه کرده اید؟

آیا جزو افرادی هستید که بعد از مبتلا شدن به درد کمر دیگر به سراغ ورزش نرفته اید؟

 آیا می دانستید ورزش نرم و مناسب  می تواند  دیسک کمر شما  را بهبود بخشد؟

دیسک کمر یکی از مشکلات شایعی است که ممکن است افراد در سنین مختلفی به آن مبتلا شوند. اما باید بدانید که برخی از ورزشکاران برتر دنیا نیز درگیر این مشکل هستند. ورزش یکی از راهکارهایی است که می‌تواند میزان درد دیسک کمر را کاهش دهد و به بهبود آن کمک نماید.

ورزش برای دیسک کمر

اما در این میان نوع و شدت ورزش نیز بسیار مهم است. یکی از فعالیت‌هایی که بر خلاف تصور بیشتر افراد، منجر به بهبود دیسک کمر می‌شود، دوچرخه سواری است. دوچرخه سواری برای دیسک کمر فواید مطلوبی دارد که منجر به کاهش درد دیسک کمر خواهد شد. ترکیب این فعالیت هوازی با دیگر تمرین‌های اصلاحی ممکن است منجر به درمان دیسک کمر شود. در ادامه تأثیر مثبت دوچرخه سواری برای درمان دیسک کمر را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

چرا دوچرخه سواری برای دیسک کمر خوب است؟

یکی از شایع ترین بیماری هایی که  افراد را در سنین مختلف و حتی ورزشکاران را درگیر کرده است موضوع دیسک کمر است. عموما افراد زمانی که به این درد مبتلا می‌شوند تصور می‌کنند که دیگر نباید به سراغ ورزش بروند و این تصور اشتباه باعث تشدید بیماری آن ها می شود.

در این مقاله سعی کرده ایم که راهکاری مناسب و ورزشی سبک به افراد مبتلا به دیسک کمر معرفی کنیم و از فواید آن برای بهبود وضیعت جسمانی  شما صحبت کنیم،  اگر شما هم از این بیماری رنج می‌برید پیشنهاد می‌کنم ادامه این مقاله را با دقت  بیشتری مطالعه کنید.

تمامی افراد دیسک کمر دارند،  اما  اغلب زمانی که  افراد می گویند من دیسک کمر دارم منظور آنها عیب و درد در این ناحیه است.

دوچرخه سواری با استفاده از دوچرخه متحرک یا دوچرخه ثابت می‌تواند از منقبض شدن ستون فقرات و ورم مفاصل جلوگیری کند. این امر موجب کاهش درد در ناحیه کمر خواهد شد. دوچرخه‌های ثابت یا متحرک پشتی دار نیز پشت و کمر فرد را به‌طور کامل حمایت می‌کنند. در نتیجه فرد می‌تواند فعالیت دوچرخه سواری خود را با رکاب زدن شروع کند. در این حالت، وضعیت بدنی فرد اصلاح می‌شود و درد کمتری را احساس خواهد کرد.

 

دوچرخه سواری و دیسک کمر1

فواید دوچرخه سواری برای دیسک کمر

 مزیت های دوچرخه سواری بر کسی پوشیده نیست اما این موضوع بدین معنی نیست که شما در همه ی حالت ها اجازه دارید دوچرخه سواری کنید. برای این کار لازم است در ابتدا نوع دیسک خود را بشناسید به همین دلیل در سطر پایین به برخی از علائم دیسک کمر اشاره می‌کنیم :

  • کمر درد های شدید
  • درد در قسمت تحتانی (سیاتیک)
  • درد شدید  در ناحیه پا
  • درد و حس سوزن سوزن شدن پاها
  • اختلالات حرکتی ( به خصوص در اندام های تحتانی )
مطالعه کنید  5 فروشگاه برتر دوچرخه سواری در سراسر جهان

توضیحات تکمیلی

اگر مبتلا به هر یک از موارد بالا  هستید در ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید،  چرا که دیسک کمر شما به زودی برایتان مشکل ساز خواهد شد و و در مرحله بعد بهتر است ورزش های سبک را آغاز کنید و این مقاله را در این خصوص از دست ندهید

دیسک کمر معمولاً با علایمی نظیر درد کمر، درد پاها، احساس ضعف در پاها، بی حسی یا سوزن سوزن شدن پشت کمر و پاها همراه است. این آسیب ممکن است به‌حدی درد داشته باشد که منجر به ناتوانی حرکتی فرد شود. بنابراین یکی از اقدامات مهمی که برای درمان دیسک کمر باید انجام داد، فعالیت‌های ملایم و اصلاحی است تا فرد آسیب دیده به مرور زمان بتواند دامنه حرکت خود را بیشتر کند و بهبود بیشتری در ناحیه کمر خود احساس نماید. در بخش قبلی، به تأثیر دوچرخه سواری بر روی درمان دیسک کمر اشاره کردیم، در این بخش فواید این فعالیت را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

فواید دوچرخه سواری برای درمان دیسک کمر ، به شرح زیر است:

دوچرخه سواری و دیسک کمر

1- دوچرخه سواری بر خلاف سایر ورزش ‌های مضر برای دیسک کمر نظیر دویدن، یک فعالیت هوازی است که فشار کمتری را به ستون فقرات وارد می‌کند. در نتیجه فرد دارای کمر درد یا دیسک کمر به مرور زمان با انجام این ورزش هوازی بدون وارد کردن فشار اضافی می‌تواند درد کمتری را در کمرش احساس کند. در صورتی‌که دوچرخه سواری برای فرد فعالیت سختی باشد، می‌توان از دوچرخه ثابت استفاده کرد. با استفاده از دوچرخه ثابت فشار روی ستون فقرات به مراتب کمتر خواهد شد. در نتیجه دوچرخه سواری فعالیتی هوازی است که فشار کمی به کمر بیمار وارد می‌کند.

دوچرخه سواری و دیسک کمر3

2- برخی از افراد دارای دیسک کمر با دوچرخه سواری، احساس راحتی بیشتری می‌کنند. زمانی که فرد بر روی دوچرخه می‌نشیند و رو به جلو متمایل می‌شود، ستون فقرات در وضعیتی مناسب قرار می‌گیرند. در نتیجه فرد نسبت به موقعیتی که به عقب رانده می‌شود، احساس بهتری خواهد داشت. زمانی‌که فرد دارای دیسک کمر هنگام انجام یک فعالیت راحتی بیشتری را احساس نماید، می‌تواند میزان فعالیت خود را به مرور زمان افزایش دهد تا سریع‌تر به نتیجه مدنظر برسد. اما این بدین معنی نیست که فرد می‌تواند فشار زیادی را به کمر خود وارد نماید. دوچرخه سواری برای دیسک کمر، یک فعالیت پیوسته و آهسته است که به درمان دیسک کمر یا کاهش درد آن کمک می‌کند.

دیسک کمر ، دوچرخه سواری

3- دوچرخه سواری با استفاده از دوچرخه متحرک یا دوچرخه ثابت می‌تواند از منقبض شدن ستون فقرات و ورم مفاصل جلوگیری کند. این امر موجب کاهش درد در ناحیه کمر خواهد شد.

مطالعه کنید  راهنمای خرید دوچرخه

4- دوچرخه‌های ثبات یا متحرک پشتی دار نیز پشت و کمر فرد را به‌طور کامل حمایت می‌کنند. در نتیجه فرد می‌تواند فعالیت دوچرخه سواری خود را با رکاب زدن شروع کند. در این حالت، وضعیت بدنی فرد اصلاح می‌شود و درد کمتری را احساس خواهد کرد.

دوچرخه سواری و دیسک کمر ، دوچرخه ، دیسک کمر

دوچرخه سواری از جمله ورزش های هوازی به حساب می‌آید و ورزشی با تحرک کم محسوب می شود، و می تواند برای تمامی افراد دارای مزیت های فراوانی باشد اما در اینجا می خواهیم به مواردی اشاره کنیم که برای افراد با درد در ناحیه دیسک کمر مواجه هستند صحبت کنیم.

در واقع این فعالیت مانع از منقبض شدن ستون فقرات و ورم مفاصل می گردد. به گونه ای که دوچرخه سوار با رکاب زدن، وضعیت بدنی خود را اصلاح نموده و همین امر منجر به کاهش درد در ناحیه کمر می گردد.

جالب است بدانید دوچرخه سواری  به ستون فقرات فشار بسیار ناچیزی وارد می کند و این فشار کم در بسیاری از موارد باعث می‌شود که شما حس کنید در حال آسیب دیدن هستند اما اینگونه نیست. این میزان تنها برای تحرک شما بعد از مدتی ساکن بودن است و باید به بدن خود زمان دهید تا کم کم به ورزش کردن و سواری عادت کند. نگران نباشید به مرور زمان از میزان درد آن نیز کم خواهد شد.

اغلب افرادی که به دیسک کمر مبتلا هستند با دوچرخه سواری احساس راحتی و حتی نشاط خواهند کرد چرا که شما زمانی که سوار بر دوچرخه هستید رو به جلو متمایل هستید و این استایل باعث می شود که ستون فقرات شما در حالت راحت و نرمال خود بدون فشار قرار گیرد.

  • توجه داشته باشید میزان سواری تان را باید به تدریج افزایش دهید و با زمان بسیار کمی شروع کنید تا فشار به کمرتان وارد نشود و در روزهای ابتدایی با کوچکترین حس درد از سواری دست بکشید.
  • سعی کنید از دوچرخه هایی استفاده کنید که کمک فنر نرم و دوبل داشته باشند تا در دست اندازها برای شما مشکلی ایجاد نشود.
  • با رکاب زدن در حین دوچرخه سواری، وضعیت بدن فرد اصلاح گردیده و افراد به مرور زمان درد کمتری را احساس خواهند کرد.
مطالعه کنید  برای خرید دوچرخه چقدر هزینه کنیم؟

نحوه دوچرخه سواری برای دیسک کمر

زمانی‌که دوچرخه سواری را به‌عنوان ورزش و فعالیتی جهت کاهش درد دیسک کمر و درمان آن انتخاب می‌کنید باید حتماً بهترین دوچرخه را برای هدف خود انتخاب نمایید. انتخاب و خرید دوچرخه مناسب یکی از مهمترین عواملی است که باید به آن توجه داشته باشید. علاوه بر این، تنظیم دوچرخه نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای تأثیر گذاری بهتر است.

زمانی‌که دوچرخه شما به درستی تنظیم شود، بدن در حالت بهتری قرار می‌گیرد و فشار زیادی به کمر وارد نخواهد شد.

هنگام دوچرخه سواری نیز سعی کنید مقداری از وزن خود را به بازوها و قسمت بالای سینه وارد کنید. همچنین برای تکنیک پدال زدن نیز سعی کنید حتماً با مربی یا متخصصی خبره در این زمینه مشاوره کنید.

مشورت با پزشک مربوط

درست است که می‌گوییم ورزش هوازی و یا دوچرخه های ثابت و یا متحرک برای دیسک شما مفید است اما این موضوع را فراموش نکنید که, علائم دیسک کمر متفاوت است و ممکن است ورزش  دوچرخه سواری برایتان مناسب نباشد پس قبل از انجام هر فعالیتی پیشنهاد می کنیم که حتما با پزشک خود مشورت کنید و در صورت تایید آنگاه به فکر ورزش و یا دوچرخه سواری بیفتید.

 کار هایی که قبل از دوچرخه سواری باید انجام دهید:

در ابتدا پیشنهاد می کنم دوچرخه سواری در مکان های صاف و سر پوشیده امتحان کنید. بدن شما نباید تحت هیچ شرایطی در موقعیت های نا مشخص قرار گیرد.

 سعی کنید همیشه با تجهیزات کامل دوچرخه سواری کنید برای مثال (کلاه ایمنی و لباس دوچرخه سواری و…) را همراه داشته باشید تا در صورت بروز هر گونه مشکلی تجهیزات سواری شما کامل باشد.

با در نظر گرفتن این موارد، دوچرخه سواری برای دیسک کمر یکی از فعالیت‌های مفیدی خواهد بود که به بهبود درد و حتی درمان دیسک کمر کمک می‌کند. البته برای افرادی که دیسک کمر شدید دارند توصیه می شود که این ورزش را با دوچرخه برقی انجام دهند.

جهت دریافت 15 دقیقه مشاوره رایگان یا تست رایگان دوچرخه و دوچرخه برقی در پیست اختصاصی دنرو همین الان شماره تماس خود را وارد کنید.

"ضروری"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

چقدر این صفحه مفید بود؟

به ما امتیاز بدهید!

میانگین امتیاز: / 5. تعداد رای ها

هنوز رای داده نشده است!

8 دیدگاه برای “چرا دوچرخه سواری برای دیسک کمر خوب است؟

  1. علی اصغر محمدی :

    سلام
    آیا دوچرخه سواری برای دیسک کمر (حدود یکسال پیش پروتز کمر گذاشتم ) مفید است یا خیر ؟در صورت مثبت بودن پاسخ نحوه دوچرخه سواری باید به صورت باشد

  2. سعید :

    باسلام بنده ده سال پیش دیسک کمر عمل کرده ام. به جز دوچرخه برقی. چه دوچرخه مناسبم هست .آیا باید کمک وسط هم داشته باشد یاهمون کمک جلو کافیه .اگه امکان داره عکس دوچرخه پیشنهادتون رو برام بفرستید. البته همیشه یه سوزش خفیف توی پاهام هست .ممنونم از لطف و راهنمایی شما بزگوار

    • دنرو :

      سلام سعید عزیز، من بیشتر از همه دوچرخه های برقی رو بهتون پیشنهاد میکنم، البته بازم بهتره با پزشک متخصص هم مشورت داشته باشین
      برای دیدن دوچرخه های برقی هم میتونین روی لینک زیر کلیک کنین

      https://denro.ir/product-category/ebike/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *