مهمترین و اساسی ترین بخش تشکیل دهنده موتورهای برقی باتری آنها است. باتری به عنوان منبع انرژی، وظیفه ی تامین انرژی حرکتی لازم برای موتور را بر عهده دارد. عوامل متفاوتی در نوع باتری دخیل است که از جمله آن می توان به نوع موتور برقی، اندازه، برند و … اشاره کرد. 

باتری های مورد استفاده در موتور برقی دارای ظرفیت های متفاوتی هستند اما به طور کلی این باتری ها در دسته باتری های پرمصرف قرار دارند. بسته به نوع برند و اندازه موتور، اندازه باتری نیز متغیر است. باتری موتور برقی در واقع از مجموع چند باتری تشکیل شده است. این باتری ها به صورت سری نصب شده اند تا بتوانند انرژی مورد نیاز موتور را تامین کنند. 

اندازه باتری سربی اسیدی موتور برقی

انواع باتری موتور برقی

به طور کلی باتری های موتور برقی در دو دسته سرب اسیدی (سیلد اسیدی) و لیتیومی قرار می گیرند.  در گذشته از باتری های اسیدی نیز استفاده می شد که به علت کیفیت پایین از چرخه مصرف حذف شدند. باتری های سیلد اسیدی که به آنها باتری های خشک نیز گفته می شود از نظر ابعاد و وزن بزرگتر از باتری های لیتیومی هستند همچنین طول عمر آنها نیز پایین تر است. اما به علت پایین بودن قیمت، باتری های سیلد اسیدی بیشترین کاربرد و مصرف را دارند.

در گذشته باتری های لیتیومی علی رغم داشتن کیفیت بالا به دلیل وارداتی بودن، گرانی و محدودیت استفاده چندان مورد توجه و مصرف قرار نمیگرفتند. همچنین یکی دیگر از معایب این باتری ها حساسیت آنها به دمای بالا است که سبب بی کاربرد شدن آنها در مسیرهای گرم شده است. 

اما حالا قیمت باتریهای لیتیومی روز به روز در حال کاهش است و حساسیتشان نسبت به گرما بسیار کاهش پیدا کرده است.

نحوه نگهداری از باتری موتور برقی

باتری اصلی ترین قطعه به کار رفته در موتورهای برقی است اما باید دانست که عمر این باتری ها کوتاه است. حداکثر مدت زمانی که یک باتری می تواند برای موتور برقی خوب کار کند، 5 سال است. عوامل متفاوتی در خراب شدن عمر این باتری ها دخیل است که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

باتری موتورهای برقی
  • کیفیت باتری علاوه بر اینکه  بر طول عمر آن اثرگذار است بر روی کیفیت حرکت نیز موثر است. موتورهایی که از باتری های بی کیفیت استفاده می کنند، سرعت پایین تری دارند.
  • حتما باید بعد از اتمام فرایند شارژ باتری از شارژر جدا شود.
  • باتری نباید به صورت کامل تخلیه شود. 
مطالعه کنید  موتور سیکلت برقی brekr مدل B ، سبکتر از اسکوتر

با دقت به نکات ذکر شده می توان از خراب شدن زود هنگام باتری جلوگیری کرد اما برای افزایش عمر باتری دقت به نکات زیر الزامی است:

  • بهتر است فرایند شارژ به درستی صورت گیرد.
  • نباید در زمانی که شارژ باتری موتور برقی کم است، از آن استفاده شود.
  • برای هر موتور باتری مخصوص به خود را باید تهیه کرد. همچنین برای هر باتری بهتر است از شارژر مخصوص به خودش استفاده شود.

چه زمانی باید باتری را تعویض کرد؟

باتری موتور برقی پلمپ شده است پس در صورت بروز خرابی امکان تعمیر آن وجود ندارد و لازم است حتما تعویض شود. زمانی می توان عمر باتری را تمام شده دانست که یکی از علائم زیر ظاهر شود:

  • ایجاد ترک یا شکستگی بر روی محفظه نگهدارنده باتری
  • گرم شدن غیر عادی باتری
  • حجیم شدن باتری
  • خالی شدن سریع شارژ و عدم نگهداری شارژ برای مدت طولانی

بهتر است تا زمانی که باتری نیاز به تعمیر پیدا نکرده است، از موتور جدا نشود. همچنین برای تعویض لازم است سوکت آن جدا شود.

بازیافت باتری موتور برقی

یکی از محاسن موتورهای برقی دوستدار محیط زیست بودن آنها است. باتری موتورهای برقی بعد از خرابی یک پسماند تلقی می شوند و به علت آنکه باتری های به کار رفته در آنها اصولا از نوع سربی اسیدی هستند بهتر است به فرایند بازیافت آن توجه ویژه شود. در قوانین بین المللی بازیافت باتری های سربی اسیدی اجباری است زیرا سرب ماده سمی است که سلامت حیوانات و گیاهان را تهدید می کند. در همین راستا بهتر است باتری های موتور برقی به مراکز بازیافت تحویل داده شوند تا علاوه بر کمک به فرهنگ بازیافت، محیط زیست هم حفظ شود.

باتری موتور برقی

اصول باتری موتور سیکلت ، انواع مختلف باتری موتور سیکلت

باتری موتور سیکلت چیست؟

باتری موتور سیکلت اساساً یک وسیله ذخیره سازی الکتریکی است که با استفاده از یک واکنش شیمیایی برگشت پذیر بین سرب و اسید باتری ، انرژی الکتریکی را ذخیره می کند.

مطالعه کنید  آغاز فروش موتور سیکلت برقی جدید Zero FXE

باتری الکترولیت (با نام Acid Battery Acid) مخلوطی از اسید سولفوریک و آب مقطر است که درون باتری های موتور سیکلت اضافه می شود و به عنوان هادی بین سرب باتری و اسید باتری برای ایجاد بار الکتریکی استفاده می شود.

در دنیای باتری موتور سیکلت ، اساساً 3 نوع باتری موتور سیکلت وجود دارد:

نوع 1) باتری های سلول مرطوب (همچنین به عنوان باتری های اسید سرب ، باتری های معمولی و باتری های سیل زده)

نوع 2) باتری های سلول خشک (همچنین باتری های بدون تعمیر و نگهداری و باتری های مهر و موم شده نیز شناخته می شوند)

نوع 3) باتری های ژله ای (همچنین به عنوان باتری های پر از ژل و باتری های ژل اسید نیز شناخته می شوند)

نوع 1) باتری های موتورسیکلت اسید سرب (معروف به سلول مرطوب ، سلول غرقابی و باتری های معمولی)

باتری سرب اسیدی

باتری های اسید سرب یا معمولی موتور سیکلت را می توان با یک ردیف درپوش پلاستیکی در قسمت بالا (3 درپوش در باتری 6 ولت و 6 درپوش در باتری 12 ولت) تشخیص داد.

باتری های اسید سرب معمولاً سطح اسید باتری متغیر هستند و درپوشش پلاستیکی دارند.

شماره مرجع باتری های معمولی موتور سیکلت معمولاً با حروف YB ، CB یا GB (به عنوان مثال YB14L-A2) ، Y ، C یا G (به عنوان مثال Y60-N24L-A) یا 12N (به عنوان مثال 12N24-3) شروع می شوند.

باتری های معمولی / اسید سرب : الکترولیت های سلول باتری را در یک اسید مایع نگه می دارند و هنگام شارژ یا تخلیه گاز هیدروژن می دهند (گاز هیدروژن چیز خوبی نیست! احتمال انفجار دارد و سمی است !!).

مطالعه کنید  افزایش سرعت و قدرت موتور برقی با راهکارهایی عالی

این باتری ها باید به صورت دوره ای بررسی شوند و با استفاده از آب مقطر (نه اسید باتری !!) در صورتی که سطح مایع آن کم شود باید درپوش باتری را باز کرد و آب مقطر درونش ریخت.

نوع 2) باتری خشک (باتری های مهر و موم شده و سلول خشک)

این مدل باتریها نیاز به تعمیر و نگهداری یا همان اضافه کردن آب مقطر ندارند .

شماره های مرجع باتری موتور سیکلت خشک معمولاً با حروف YTX ، CTX یا GTX شروع می شوند (به عنوان مثال YTX9-BS).

نوع 3) باتری ژله ای موتور سیکلت (باتری های پر از ژل یا باتری های ژل اسید)

در باتری های ژله ای ، تعداد باتری معمولاً با پیشوند YT ، CT ، GT یا YTZ ، CTZ یا GTZ شروع می شود (به عنوان مثال YT9B-4 یا YTZ10-S).

این نوع از باتری ها با اسیدی که حالت ژله ای دارد پر می شوند .

از باتری های ژل اسید اغلب در دوچرخه هایی استفاده می شود که باتری باید در یک زاویه یا در کنار آن قرار بگیرد (به دلیل عدم حرکت اسید ژل به اطراف).

الکترولیت های باتری ژل در یک ماده عامل ژل کننده (به عنوان مثال سیلیس بخار) قرار دارد که اسید را در یک حالت ژل نگه می دارد.

باتری های ژل تحت فشار کار می کنند تا اکسیژن و هیدروژن حاصل از شارژ مجدد در آب تولید شود.

چقدر این صفحه مفید بود؟

به ما امتیاز بدهید!

میانگین امتیاز: / 5. تعداد رای ها

هنوز رای داده نشده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *