زمان مناسب برای دوچرخه سواری

دوچرخه سواری یکی از فعالیت‌های لذت بخشی است که انجام آن به‌صورت گروهی و فردی انرژی بسیار خوبی را به شما خواهد بخشید. علاوه‌بر این، در صورتی‌که دوچرخه سواری بخشی از برنامه روزانه شما باشد، به‌مرور زمان تأثیر آن‌را بر روی وضعیت جسمانی و سلامتی خودتان مشاهده خواهید کرد. یکی از سوالات که هنگام دوچرخه سواری مطرح می‌شود این است که چه ساعتی از روز بهترین زمان برای دوچرخه سواری است؟

آیا بهتر است صبح خودتان را با دوچرخه سواری شروع کنید یا روزتان را با دوچرخه سواری به پایان برسانید؟

اگر چه دوچرخه سواری در هر ساعت از روز مزایای خود را دارد اما در صورتی‌که می‌خواهید از حداکثر مزایای آن بهره‌مند شوید باید در ساعات مشخصی از روز دوچرخه سواری کنید.

بهترین زمان برای دوچرخه سواری در طول روز علاوه‌بر برنامه روزانه، به هدف نهایی شما از دوچرخه سواری نیز بستگی دارد. از این‌رو قبل از هر چیزی شما باید مشخص کنید که آیا هدف شما از انجام این ورزش کاهش وزن است یا افزایش سرعت؟

در ادامه این مطلب بهترین زمان برای دوچرخه سواری در هر دو حالت را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

 

بهترین زمان برای دوچرخه سواری با هدف افزایش سرعت

برخی از دوچرخه سوارانی که به‌صورت حرفه‌ای کار می‌کنند، قصد دارند سرعت دوچرخه سواری خود را افزایش دهند. از این‌رو یافتن بهترین زمان برای تمرین دوچرخه سواری قطعا تأثیر زیادی بر روی عملکرد آن‌ها خواهد شد.

در برزیل مطالعه‌ای بر روی دوچرخه سواران انجام شد. در این مطالعه دوچرخه سواران باید یک فاصله ۱۰۰۰ متری را ساعت ۸ صبح و ۶ بعد از ظهر طی می‌کردند. سپس آزمایشات مختلفی بر روی این افراد بعد از ۶ الی ۸ ساعت ناشتا انجام شد.

نتایج آزمایشات هر دو دسته با هم مقایسه شد:

  • دوچرخه سواری صبحگاهی منجر به کاهش ۱۱ درصدی میزان گلوکز خون دوچرخه سواران شده بود.
  • سطح کورتیزول (هورمون استرس) و سایر مواد شیمیایی که می‌تواند عملکرد دوچرخه سوار را مختل کند هنگام دوچرخه سواری در صبح بیشتر است.
  • دوچرخه سوارنی که در عصر تمرین داشته‌اند، ۶٫۵ ثانیه سریع‌تر تمرین خود را به پایان رساندند.

 

طبق این نتایج می‌توان این‌گونه بیان کرد که دوچرخه سواری در عصر، باعث افزایش قابل توجه سرعت و عملکرد دوچرخه سوار خواهد شد. به‌همین دلیل در صورتی‌که قصد دارید سرعت خود را بهبود ببخشید، بهتر است تمرین دوچرخه سواری خود را به عصرها موکول کنید.

 

بهترین زمان برای دوچرخه سواری با هدف کاهش وزن

دسته‌ای دیگر از افراد با هدف کاهش وزن و تناسب اندام، دوچرخه سواری را به‌عنوان بخشی از فعالیت روزانه یا هفتگی خود انتخاب می‌کنند. بیشتر افراد دوچرخه سواری در طول صبح را ترجیح می‌دهند و تمایل دارند روز خود را با یک ورزش خوب شروع کنند. اما برخی از افراد نیز به هیچ وجه دوچرخه سواری یا ورزش کردن در طول صبح را دوست ندارند یا به دلیل مشغله کاری نمی‌توانند در این بازه زمانی دوچرخه سواری کنند.

بنابراین در صورتی‌که تنها هدف شما از دوچرخه سواری کاهش وزن است می‌توانید هر ساعت از روز به دوچرخه سواری اختصاص دهید. اما در صورتی‌که در کنار کاهش وزن، قصد افزایش سرعت نیز دارید بهتر است عصرها تمرین دوچرخه سواری داشته باشید.

در حال کلی، مهم‌ترین نکته‌ای که برای کاهش وزن باید به یاد داشته باشید این است که استمرار رمز دستیابی به این هدف شما خواهد بود. بنابراین زمان دوچرخه سواری را با شغل، برنامه‌های روزانه و حال روحی خودتان تنظیم کنید تا نتایج اثربخش آن‌را بر روی سلامت بدن و کاهش وزن خود ببینید.

 

مزایای دوچرخه سواری هنگام صبح

  • راهکاری عالی برای شروع یک روز خوب: همه شما می‌دانید که استشمام هوای تازه هنگام صبح، چقدر لذت بخش است. دوچرخه سواری هنگام صبح این امکان را به شما می‌دهد تا از این هوای تازه لذت ببرید و روز خود را با انرژی بهتری شروع کنید.
  • زود بیدار شدن: گاهی اوقات بعد از بیدار شدن از خواب، احساس کسلی بیشتری را تجربه می‌کنیم. کسل بودن در طول صبح ممکن است تا اوایل ظهر ادامه داشته باشد و انرژی زیادی از شما بگیرد. مطالعات ثابت کرده است که دوچرخه سواری هنگام صبح منجر به بهبود گردش خون در بدن می‌شود. در نتیجه بدن بهتر بیدار خواهد شد و شما نسبت به سایر افراد از نظر بدنی و روحی احساس بهتری خواهید داشت.
  • کمک به کاهش ترافیک: برخی از افراد به‌جای استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا شخصی، ترجیح می‌دهند از دوچرخه برای رفت‌وآمد خود استفاده کنند. این دسته از افراد کمک شایانی به کاهش ترافیک شدید در ساعت اوج خواهند شد. در نتیجه با استفاده از یک دوچرخه در برخی از موارد می‌توان سریع‌تر به مقصد مدنظر رسید.
  • کنترل بهتر رژیم غذایی و آبرسانی به بدن: زمانی‌که شما در همان ساعات اولیه روز دوچرخه سواری می‌کنید بهتر می‌توانید تغذیه و میزان نوشیدن آب در طول روز را تنظیم نمایید. در نتیجه در کنار نوشیدن میزان آب مورد نیاز بدن، به‌راحتی می‌توانید رژیم غذایی کنترل شده‌ای داشته باشید تا به وزن ایده‌آل خود برسید.

 

جمع‌بندی

مزایای دوچرخه سواری برای سلامت بدن به اندازه‌ای زیاد است که بیشتر افراد از جمله کودکان، جوانان و حتی بزرگسالان تمایل دارند این فعالیت را به سایر برنامه‌های روزانه خود اضافه کنند. اگرچه بیشتر افراد ممکن است نگران جای دادن دوچرخه سواری در برنامه روزانه خود ( در هر زمان ممکن) باشند، اما باز هم افرادی وجود دارند که می‌خواهند به‌صورت اصولی و هدفمند دوچرخه سواری کنند و همچنین افرادی که نگرانی پیمایش شیب ها را دارند می توانند از دوچرخه برقی برای دوچرخه سواری استفاده کنند.

این افراد در صورتی‌که قصد کاهش وزن را داشته باشند بهتر است در طول صبح دوچرخه سواری را در برنامه روزانه خود داشته باشند. از طرف دیگر افرادی که در حال تمرین و بهبود سرعت دوچرخه سواری خود هستند، بهتر است در طول عصر تمرین داشته باشند.

به‌همین راحتی شما می‌توانید بهترین زمان برای دوچرخه سواری را با توجه به شرایط زندگی روزمره خود و هدف مدنظرتان مشخص کنید تا از مزایای بی‌نظیر آن بر روی سلامت بدن بهره‌مند شوید. اگر هنوز نسبت به تاثیر دوچرخه سواری در زندگی خود شک دارید، پیشنهاد می کنیم مقاله “تاثیرات دوچرخه سواری بر کیفیت زندگی” را حتما مطالعه نمایید.